– Det tar livet av denne byen, fordi det blir mindre folk. Det er positivt med det nye parkeringshuset, men man må ikke ta bort alle parkeringsplassene på gatenivå, sier Marianne Nyutstumoen, innehaver av klesbutikken "Peacock" i Kristiansand.
De nye, strengere reglene for parkering på gateplan har gitt resultater. I de mest populære gatene, er det nå bare lov å parkere i en time. Og bilistene må betale helt fram til klokka 19, mot tidligere klokka 17.
- Les mer:
Større tilgjengelighet
Kristiansand er en av de første kommunene her i landet som har fjernet betalingsfritaket for elbiler. . Det vil gå ei stund før parkeringsselskapet kan gjøre opp endelig status, men ett mønster er tydelig.
– Det er først og fremst tilgjengeligheten på gateparkeringen. Det betyr at hvis man har er lite ærend i sentrum er det lettere å finne parkering på gateplass en tidligere. Delvis på grunn av at elbilene har fått betalingsplikt og dels fordi man har kortere makstid på parkeringen, sier leder for Kristiansand parkering, Raymond Solaas.
Før var parkeringsselskapet bekymret over å miste inntekter fra alle elbilene, som sto gratis parkert. Nå har mange el-bilsjåfører funnet andre løsninger.
– Nå kan jeg parkere lovlig
Flere er spesielt godt fornøyd med det nye parkeringsregimet i Kristiansand.
– Det har blitt så utrolig mye lettere etter at alle elbilene har forsvunnet. Nå kan jeg på en måte parkere lovlig, og parkere der jeg skal parkere, sier postbetjent, Jose Salinas.
- Les mer: