Misnøye med prestisjevei

Sykkelløypa i Grooseveien i Grimstad var omstridt da den ble bygd. To år etter at den ble tatt i bruk er det fortsatt delte meninger om prosjektet, men kommunen forsvarer byggingen av den omstridte løypa.

Sebastian Brinck-Mortensen

Sebastian Brinck-Mortensen kolliderte sist søndag med en av trafikkøyene i Grooseveien.

Foto: Pål Tegnander / NRK

Sykkelløypa ble åpnet av kronprinsparet i 2010.

Braste inn i veiskille

Sebastian Brinck-Mortensen syklet søndag inn i et veiskilt langs Grooseveien, den såkalte miljøgata i utkanten av sørlandsbyen.

Syklisten braste inn i en av øyene som skiller den smale sykkelstien fra vei og gangvei og videre inn i skiltet på øya.

– Fingeren er lettere avkappet, men ellers er det greit, sa Brinck-Mortensen, før han ble fraktet bort av brannvesenets bil.

Mortensen er ikke den første som har vært utsatt for uhell og ulykker akkurat her.

Sebastian Brinck-Mortensen

Her endte søndagsturen for Sebastian Brinck-Mortensen.

Foto: Pål Tegnander / NRK

Kamp om plassen

Kongelig besøk i Grimstad

Kronprinsparet og Dag-Otto Lauritzen på Grooseveien sommeren 2010.

Foto: Kallestad, Gorm / Scanpix

I august 2010 åpnet kronprinsparet prestisjeprosjektet Grooseveien, ved å sykle et stykke av veien.

Langs hele den sterkt trafikkerte og bebodde veien er det etablert langsgående trafikkøyer med jevne mellomrom.

På den ene siden av øyene skal syklister holde seg og bilene på den andre.

Det er ikke plass så to biler kan møtes der trafikkøyene står. Dermed må bilisten som har trafikkøya på sin side av veien bremse ned og vente med å kjøre til møtende bil passerer - det er i hvert fall slik det er tenkt.

Trafikkøy Grooseveien

Det er kun plass til én bil i bredden på bilveien, der øyene står. Syklistene har det også trangt.

Foto: Pål Tegnander / NRK

– Biler kjører på gangfeltet

Elisabeth Sveen Kjølsrud bor 400 meter inn i Grooseveien og sier hun har sett flere farlige situasjoner fra verandaen.

– Rett nedenfor verandaen min, ved trafikkøya, var det den første sommeren en mann som kjørte rett i skiltet der. Vi satte omtrent kaffen i halsen, forteller hun.

– Hensikten når denne veien ble bygd var god. Men hensikten er ikke oppnådd, for det oppstår mange farlige trafikksituasjoner, sier Kjølsrud.

Det er fylkestingspolitikerne som har vedtatt byggingen av veien. Kjølsrud er selv fylkestingspolitiker, men var ikke det da veien ble vedtatt.

– Jeg kjører her 3–4 ganger om dagen. Det jeg ser er at veldig mange kjører over sykkelstien og inn på gangfeltet, for å slippe å gire ned. Det er bred nok plass til at en bil kan passere der.

– Nå er riktignok ikke dét det farligste, for de kjører ikke over der hvis de ser fotgjengere. Det som er farlig er bilistene som setter opp farten for å slippe å gire ned og stoppe for ventende bil, mener Kjølsrud.

Elisabeth Sveen Kjølsrud

Elisabeth Sveen Kjølsrud hevder å ha sett mange trafikkfarlige situasjoner fra verandaen sin i Grooseveien.

Foto: Pål Tegnander / NRK

– Et vellykket prosjekt

Ove Bach

Ove Bach sier det ikke har vært mange klager på miljøgata.

Foto: Pål Tegnander / NRK

Bygartner i kommunen og ivrig talsmann for sykkelbyen Grimstad, Ove Bach, mener Groosevei-prosjektet har vært vellykket.

– For å være helt ærlig så har jeg fått veldig lite klager. Og de klagene jeg har fått er stort sett fra bilister, som synes det er kronglete å kjøre der eller som har ødelagt bilene ved å kjøre på midtrabatter og skilter.

– Blant syklister er det stort sett positivt mottatt. Det eneste det har kommet noe kritikk på er at det er veldig mange vannrister som folk synes det er ulidelig å sykle på, sier Bach.

Det er ifølge Bach ikke penger til å bygge så alle blir hundre prosent fornøyd.

– Hadde vi hatt nok penger og kunne bygget anlegget slik veinormalene tilsier, så hadde vi fått mye bredere sykkelfelter, sier bygartneren.

For å få ned trafikken på strekningen håper han bilister som har mulighet til å velge andre veier enn Grooseveien for å komme seg frem, gjør det.

– Lite klager

Seksjonsleder John Kristian Stormyr i Vegvesenet sier det i løpet av de fire siste årene er registrert kun én trafikkulykke på Grooseveien.

– Men sykkelulykker blir underrapportert. Bare rundt 15 prosent av denne type ulykker blir rapportert inn, sier Stormyr, som likevel understreker at det fra vegvesenets side virker som folk flest er fornøyd med Grooseveien.

– I byggefasen var det en del som mente dette ikke var noe greit. Etter ferdigstilling har vi for det meste fått tilbakemeldinger på at folk synes dette er et godt tiltak. Det har vært flere positive tilbakemeldinger enn negative, sier Stormyr.