NRK Meny
Normal

Manglende båtførerbevis kan gi forsikrings-smell

Manglende båtførerbevis kan få store konsekvenser for utbetalinger fra forsikringsselskapet dersom ulykken er ute til sjøs.

Båtliv i Lillesand

Det er høysesong for båtutfart og det var tirsdag et yrende båtliv ved kaia i Lillesand.

Foto: Jan Jørg Tomstad / NRK

– Hvis det er en sammenheng mellom manglende kunnskap og skaden, kan erstatningen reduseres eller bortfalle helt.

Det sier Emma Elisabeth Vennesland, som er assisterende informasjonsdirektør i If skadeforsikring.

Fortsatt mange uten båtlappen

Emma Elisabeth Vennesland

Emma Elisabeth Vennesland i If.

Foto: Jan Jørg Tomstad / NRK

I 2010 kom kravet om at båtførere født i 1980 og senere må ha førerbevis.

Men det er fremdeles mange båteiere som ikke har skaffet seg bevis på at de kan reglene for ferdsel på sjøen. Av dem som skulle hatt båtlappen mangler fortsatt 40.000 båteiere førerbeviset.

– Omtrent halvparten av våre båteiere har båtførerbeviset. Blant den unge gruppen som skal ha, har cirka 63 prosent. Det vil si at det er blitt noe bedre, men det er fortsatt mange som kjører uten lappen, sier Vennesland.

Båtliv i Lillesand

Om sommeren er sørlandskysten et ettertraktet feriemål for båtentusiaster. Men langt fra alle unge båtførere som er pliktig å ta båtlappen har gjort det.

Foto: Jan Jørg Tomstad / NRK

Kan få null i erstatning

Det er høysesong for båttrafikk og i Blindleia i Lillesand sto fritidsbåtene tirsdag i kø. Det kan koste båteierne dyrt å ikke følge regelverket.

Kan skaden knyttes opp mot manglende båtlapp kan forsikringssummen glippe helt.

– For eksempel ved at du kjører på feil side av en stake og går på grunn, eksemplifiserer Vennesland, som ellers mener det er nok av andre grunner til at båtvettet bør være på plass.

– Det var 32 som omkom på sjøen i fjor. Det er altfor mye. I tillegg har vi kollisjoner og grunnstøtinger der man har så høy fart at man kjører rett på land.

Utviklingen av doningene folk ferdes i gjør sikkerheten på sjøen enda mer utrygg, mener Vennesland.

– Det er mye større trafikk og høyere fart, men lavere kunnskap. Når man i tillegg kjører i mørket, er det rene dødscocktailen, sier hun.

DØDSULYKKER FRITIDSBÅTER 2000-2010

År

I alt

Menn

Kvinner

Barn 0-16 år

2000

36

35

1

-

2001

20

20

-

-

2002

31

30

1

-

2003

29

25

3

1

2004

51

47

1

3

2005

34

32

2

-

2006

34

30

4

-

2007

24

21

2

1

2008

30

30

-

-

2009

31

28

1

2

2010

33

 

 

 

Merker varierende kunnskap

Ruben Govertsen og Kristian Friis

Ruben Govertsen og Kristian Friis sier de vil ta lappen når den tid kommer.

Foto: Jan Jørg Tomstad / NRK

To unge avisselgere var ferdig med dagens jobb da de støtte på NRK ved lillesandskysten tirsdag. Foreløpig er båt og motor for liten til at det kreves båtførerbevis, men det skal komme, lover Ruben Govertsen og Kristian Friis.

De unge båtførerne merker at ikke alle har kunnskapen i orden på sjøen.

– Ja, de store båtene som ikke ser bak seg og hva som kommer etter dem, forteller guttene.

– Mye å lære

Oddvar Hansen

Oddvar Hansen mener det er lurt å repetere båtkunnskapene også for dem som ikke trenger båtførerbevis.

Foto: Jan Jørg Tomstad / NRK

Også mer voksne folk mener båtførerbeviset kan være nyttig å ha.

Oddvar Hansen og Tone Kristin Gulbrandsen har begge gått på kurs.

– Jeg føler en viss trygghet. Det er en god del å lære selv om jeg har vært på sjøen omtrent fra jeg ble født. Det er en god del med navigering, sjømerker og slikt som du godt kan repetere, sier Hansen til NRK.no.

– Jeg er egentlig fra landet og har ikke vokst opp i båt. Jeg lærte veldig mye på kurset. Det er absolutt å anbefale, støtter Gulbrandsen opp.