NRK Meny
Normal

Må betale for E18-forsinkelse

Entreprenøren som hadde ansvaret for midtdelerprosjektet på E18 i Grimstad får dagbøter av Statens vegvesen.

Veiarbeid E18 Grimstad

Utbedring av E18 medførte kronglete omkring, mange trafikkproblemer og stillestående køer. Også arbeidet gikk mye tregere enn planlagt. (arkivfoto)

Foto: Espen Bierud/NRK

Harald Tobiassen

Prosjektleder Harald Tobiassen beklager at vegarbeidet ble forsinket, men tror bilistene nå vil glede seg over bedre og sikrere vei.

Foto: Espen Bierud/NRK

Onsdag kveld åpnet Bietunnelen etter over tre måneders veiarbeid. Prosjektet ble forsinket med over en måned.

Prosjektleder Harald Tobiassen i Statens vegvesen innrømmer at arbeidet har tatt for lang tid.

– Vi hadde en plan om å sette trafikken tilbake til tunnelen i oktober. Det var både av hensyn til trafikantene og at vi fryktet at det kunne bli vinter, sier Tobiassen.

Kan ha undervurdert jobben

Vinteren kom ikke og entreprenøren har vært velsignet med drømmeforhold, mildvær og ingen snø. Likevel gikk ikke arbeidet etter planen og for bilistene har månedene med vegarbeid betydd omkjøring og tidvis massive køproblemer. Klagene har strømmet inn til vegvesenet.

Prosjektleder Harald Tobiassen sier det er flere årsaker til forsinkelsen.

– En del av det er at arbeidet har vært mer omfattende og i tillegg har nok entreprenøren undervurdert jobben og er forsinket på grunn av manglende framdrift.

Forsinkelsen koster penger – og entreprenøren må ta hovedansvaret.

– Selve forsinkelsen må entreprenøren ta ansvar for og vi har dagbøter som kommer til å løpe fra et tidspunkt, men akkurat hvor lenge vet vi ikke nå. Ekstraarbeidene medførte selvfølgelig noen ekstra dager i forhold til det som var planlagt. Det er vi innforstått med begge parter, sier Tobiassen.

– Nesten ny tunnel

Det er en ulykkesbelastet E18-strekning som nå er utbedret. Spesielt etter at den nye firefeltsveien fra Grimstad og vestover ble åpnet, har det vært mange ulykker østover. Tobiassen tror bilistene nå vil merke forskjell i Bietunnelen.

– Realiteten er at vi nesten har bygd en ny tunnel. Det var et høl, men vi har revet ned all betongen og utvidet bredden fra 9 til 13 meter og total ny sikring med nye portaler og midtdelere, sier Tobiassen.

Når alt arbeidet videre østover til Temse er avsluttet vil standarden ifølge prosjektlederen nesten bli som en firefelts vei. Den strekningen skal etter planen være fullført rundt 20. juni i 2012.