NRK Meny
Normal

Må betale for buss de ikke bruker

Studenter på Sørlandet betaler mer for å kjøre buss enn andre steder i landet. Studentene kjemper nå for en mer rettferdig ordning for månedskort.

Studenter på Sørlandet betaler mer for å kjøre buss enn andre steder i landet. Studentene kjemper nå for en mer rettferdig ordning for månedskort.

Silje Hammerstad, leder av Studentunionen Agder og Jonas Strisland, som leder Velferdstinget Agder på bussholdeplassen ved Universitetet i Agder.

For studenter i Agder-fylkene koster et månedskort på bussen 530 kroner.

Studentenes tillitsvalgte mener de betaler for urettferdig mye, og jobber for en billigere og bedre tilpasset ordning.

– Jeg betaler for ting jeg ikke har bruk for i det hele tatt, sier Silje Hammerstad som leder Studentorganisasjonen i Agder.

Silje Hammerstad, leder av Studentunionen Agder og Jonas Strisland, som leder Velferdstinget Agder.

Tillitsvalgte for studentene, Silje Hammerstad og Jonas Strisland tar gjerne buss, men synes det er for dyrt.

Foto: Thomas Sommerset / NRK

Trenger kun buss i nærområdet

Studentenes busskort gjelder for hele Agder. De fleste av dem trenger kun å reise noen få kilometer.

Silje Hammerstad, leder av Studentunionen Agder

Silje Hammerstad, leder av Studentunionen Agder synes hun betaler for mer enn hun trenger av busstilbud.

Foto: Thomas Sommerset / NRK

– Jeg bruker buss nesten bare innenfor kommunen, og benytter ikke muligheten til å ta bussen til Sirdal, Hovden eller Risør, sier Hammerstad.

Hun bor i Kvadraturen i Kristiansand, og bruker for det meste bussen snaut tre kilometer til og fra campus på Gimlemoen.

Studentene ønsker et kort med soner, som slår gunstigere ut for de som bor nær studiestedet i Kristiansand og Grimstad.

Dyrere enn andre steder

Studentorganisasjonen i Agder har sammenlignet bussprisene med andre universitetsbyer.

Jonas Strisland, som leder Velferdstinget Agder.

Jonas Strisland, som leder Velferdstinget Agder.

Foto: Thomas Sommerset / NRK

– Problemet er at studentene i Kristiansand betaler mer enn studenter i alle andre kommuner, for et produkt de ikke bruker, sier Jonas Strisland.

Han er leder av Velferdstinget Agder. De jobber politisk for å bedre studenters vilkår.

– Hvis du tar en bachelor i Kristiansand, så har du brukt en hel månedsutbetaling mer av stipendet på buss enn i Stavanger.

– Hva synes dere om den forskjellen?

– Det er direkte tragisk. Det burde ikke være slik. Skal Kristiansand være en populær studentby, må det skje forandringer, sier Strisland.

Nytt kort på gang

Agder kollektivtrafikk (AKT) får nå nye rammer av politikerne. Planen er å innføre et nytt studentkort, der pris, avstand og soner er mer i tråd med daglig bruk.

Mathias Bernander (H) - medlem i Hovedutvalg for samferdsel, areal og miljø i Vest-Agder

– Det kommer et nytt kort til høsten, sier Mathias Bernander (H), medlem i Hovedutvalg for samferdsel, areal og miljø i Vest-Agder.

Foto: Thomas Sommerset / NRK

– Jeg synes studentene har et godt poeng, sier Mathias Bernander (H).

Han er medlem i Hovedutvalg for samferdsel, areal og miljø i Vest-Agder fylkeskommune. Nytt busskort kan komme til høsten.

– Da skal jeg love at vi som politikere skal følge dette opp. Så skal vi se til høsten om vi kan sørge for at studentorganisasjoenen kan klappe seg selv på skulderen, og se at det er tatt hensyn til deres innspill, sier Bernander.

Administrerende direktør Siv Wiken i AKT bekrefter at det jobbes med et studentkort for Kristiansand. AKT vil informere mer om dette etter styrebehandling 9. februar.