Hopp til innhold

Lover lavere bompenger og utslipp på E18

Veiselskapet Nye Veier lovet mindre Co₂-utslipp og lavere bompenger på ny E18 da de møtte politikerne i Arendal til «oppvaskmøte» onsdag formiddag.

Nye veier møter i kommuneplanutvalget i Arendal

Utbyggingssjef i Nye Veier, Tordis Vandeskog møtte Kommuneplanutvalget i Arendal til "oppvaskmøte", sammen med representanter fra AF-gruppen, onsdag formiddag.

Foto: Erik Wiig Andersen / NRK

Selskapet har fått mye kritikk fra både grunneiere og politikere etter nye spareforslag på den nye E18-strekningen mellom Arendal og Tvedestrand, og selskapet prøvde å dempe gemyttene.

– Mange fordeler

Det er forslagene om å senke veibroer, lage større stigninger, droppe en` av tunnelene til fordel for en skjæring, som har skapt de største reaksjonene.

Tordis Vandeskog, Nye Veier

Utbyggingssjef for veistrekningen, Tordis Vandeskog lover lavere co₂-utslipp, flere hundre millioner kroner i sparte utgifter, og trolig lavere bompenger.

Foto: Erik Wiig Andersen / NRK

Det var utbyggingssjef i Nye Veier, Tordis Vandeskog som hadde møtt opp i Kommuneplanutvalget sammen med representanter entreprenøren, AF-gruppen.

Vandeskog sa at endringene vil gi en rekke samfunnsmessige fordeler.

– Dette betyr lavere co₂-utslipp, flere hundre millioner kroner i sparte utgifter, og trolig lavere bompenger.

Ikke store konsekvenser

Og selskapet avviste også at lavere broer og mer stigning ville gi økt støy, dårligere trafikksikkerhet og gjøre det vanskeligere for viltet, slik grunneiere har hevdet.

Det er mer enn nok plass for viltet å komme under broene, og vi tror endringene snarere vil dempe støyen på strekningen, sa Vandeskog.

Selskapet vedgår derimot at det vil bety noe større naturinngrep å erstatte en` av de planlagte tunnelene med en åpen skjæring.

Video Animasjon ny E18 Arendal

Se animasjon av nye E18 mellom Arendal og Tvedestrand.

Ikke beroliget

Politikerne i utvalget hadde mange spørsmål til veiutbyggerne og kom også med kritikk av informasjonen i forkant.

Flere representanter fra Høyre gav uttrykk for støtte til det endra prosjektet, mens Knut Arne Tveiten fra Pensjonistpartiet mener tonen nå er bedre, men at realitetene i saken ikke er endret.

– Forslagene er fortsatt like trafikkfarlige, naturinngrepene like omfattende. Vi kan ikke gå på sikkerheten løs når det gjelder en flunkende ny vei, sier Tveiten som også har forslaget om å fjerne veilys, i bakhodet.

Flertallet kan stanse planene

Ole Glenn Tvermyr, KrF Arendal

Ole Glenn Tvermyr fra KrF har liten tro på at besparelsene på E18 vil bety lavere utslipp og kutt i bompengene.

Foto: Erik Wiig Andersen / NRK

Og ettersom politikerne må godkjenne endringer i reguleringsplanen for at Nye Veier skal kunne gjennomføre planene, kan det politiske flertallet i realiteten stanse dette, sier Tveiten.

– Det kan fort skje, for folk her er ganske irriterte på signalene og måten dette har blitt presentert på.

Om spareprosjektet kan bety lavere bompenger og mindre Co₂ utslipp er han også skeptisk til og får støtte fra Ole Glenn Tvermyr fra KrF.

– Det har jeg rett og slett liten tro på, sier han og smiler. Han mener mer stigning snarere vil bety økte utslipp.

Folk frykter for billigløsninger når det nå skal bygges ny vei mellom Arendal og Tvedestrand. 
Det er full strid mellom veiselskapet nye veier og lokalpolitikere om hva som skal kuttes når ny E-18 skal bygges.

SE VIDEO: Det er full strid mellom veiselskapet Nye Veier og lokalpolitikere om hva som skal kuttes når ny E18 skal bygges.

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
NRK Forklarer: Baneheia-saken 01:05
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 14 1,05 kr
Dyrest kl. 21 1,56 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,2 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,5 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %