Selskapet har fått mye kritikk fra både grunneiere og politikere etter nye spareforslag på den nye E18-strekningen mellom Arendal og Tvedestrand, og selskapet prøvde å dempe gemyttene.
– Mange fordeler
Det er forslagene om å senke veibroer, lage større stigninger, droppe en` av tunnelene til fordel for en skjæring, som har skapt de største reaksjonene.
Det var utbyggingssjef i Nye Veier, Tordis Vandeskog som hadde møtt opp i Kommuneplanutvalget sammen med representanter entreprenøren, AF-gruppen.
Vandeskog sa at endringene vil gi en rekke samfunnsmessige fordeler.
– Dette betyr lavere co₂-utslipp, flere hundre millioner kroner i sparte utgifter, og trolig lavere bompenger.
– Ikke store konsekvenser
Og selskapet avviste også at lavere broer og mer stigning ville gi økt støy, dårligere trafikksikkerhet og gjøre det vanskeligere for viltet, slik grunneiere har hevdet.
– Det er mer enn nok plass for viltet å komme under broene, og vi tror endringene snarere vil dempe støyen på strekningen, sa Vandeskog.
Selskapet vedgår derimot at det vil bety noe større naturinngrep å erstatte en` av de planlagte tunnelene med en åpen skjæring.
Ikke beroliget
Politikerne i utvalget hadde mange spørsmål til veiutbyggerne og kom også med kritikk av informasjonen i forkant.
Flere representanter fra Høyre gav uttrykk for støtte til det endra prosjektet, mens Knut Arne Tveiten fra Pensjonistpartiet mener tonen nå er bedre, men at realitetene i saken ikke er endret.
– Forslagene er fortsatt like trafikkfarlige, naturinngrepene like omfattende. Vi kan ikke gå på sikkerheten løs når det gjelder en flunkende ny vei, sier Tveiten som også har forslaget om å fjerne veilys, i bakhodet.
Flertallet kan stanse planene
Og ettersom politikerne må godkjenne endringer i reguleringsplanen for at Nye Veier skal kunne gjennomføre planene, kan det politiske flertallet i realiteten stanse dette, sier Tveiten.
– Det kan fort skje, for folk her er ganske irriterte på signalene og måten dette har blitt presentert på.
Om spareprosjektet kan bety lavere bompenger og mindre Co₂ utslipp er han også skeptisk til og får støtte fra Ole Glenn Tvermyr fra KrF.
– Det har jeg rett og slett liten tro på, sier han og smiler. Han mener mer stigning snarere vil bety økte utslipp.