NRK Meny
Normal

Lokalt øl blir tatt godt imot

Butikkene står klare med åpne armer når lokale mikrobryggerier kommer med ølet sitt, og salget går meget bra.

Qvart Ølkompani

Lars Kristian Amundsen er daglig leder i Qvart Ølkompani. Et nytt mikrobryggeri fra Lund i Kristiansand.

Foto: Kristoffer Arnesen / NRK

Det har aldri vært enklere for mikrobryggerier å få ølet sitt inn i butikkhyllene.

Det sier en av de fem ølentusiastene som har startet Hunsfoss Bryggeri i Vennesla. De har enda ikke fått ølet sitt på flasker, men har allerede fått henvendelser fra butikker.

– Det virker som en behagelig oppgave å få ølet i butikkhyllene, de tar oss imot med åpne armer, forklarer Rune Reinertsen.

– Butikksjefer har kommet og spurt oss om når vi er klare, og vi ser at oppmerksomheten rundt lokalt øl har blitt stor, sier han.

Reinertsen sier at også Vinmonopolet er mer åpne for lokalt øl enn noen gang, men at dette er en prosess som tar noe lengre tid.

Qvart Ølkompani

Qvart Økompani gjør seg klare for å lever ny ladning til butikkene, under en måned siden de leverte ut sin første.

Foto: Kristoffer Arnesen / NRK

– Gøy å se ølet vårt i butikken

Qvart Ølkompani fra Kristiansand er et annet nytt mikrobryggeri som kan bekrefte at interessen rundt lokalt øl er stor. For under en måned siden leverte de fire forskjellige typer øl, på 500 liter hver, til Meny-butikkene i Kristiansand.

– Det er tomt, så nå skal vi brygge og tappe ny ladning, forteller daglig leder Lars Kristian Amundsen.

Qvart Ølkompani

Fr. v. daglig leder Lars Kristian Amundsen sammen med bryggesjef Tellef Dannevig. De har startet forsiktig i Meny-kjeden, men jobber med å utvide til bl.a. Joker og Rema 1000.

Foto: Kristoffer Arnesen / NRK

De ønsker først og fremst å satse lokalt, og har fokus på å lage god øl fremfor å bli store og nå ut til hele Norge.

– Vi jobbet med å komme inn i butikkhyllene mens vi etablerte oss. Vi solgte oss inn. Nå er det utrolig gøy å se ølet vårt i butikken, sier Amundsen.

Meny: – Vi har åpen dør

Meny er en av kjedene som har satset stort på lokalt øl. Regionsjef i Agder, Edvin Pedersen, forteller at hos dem har butikksjefene frie tøyler til å ta inn nytt øl.

– Vi prøver å være lokale leverandørers beste venn. Det er jo populært og in i tiden. Hvis noen vil ha ølet sitt i butikken, går det som regel veldig greit, forteller Pedersen.

De stiller ingen krav så lenge bryggeriet følger alle lover og regler som er pålagt, og at de har de godkjenningene som skal til.

– Hos oss har vi ganske åpen dør. Ting som er lokalt skal butikkene få lov til å ta inn, sier han.

Og ifølge Pedersen selger det godt.

– Hvis det kommer et nytt og lokalt øl så er det mange som prøver det. Så det blir spennende å se hvor lenge trenden varer, avslutter regionsjefen.