En full kommunestyresal i Lindesnes var torsdag kveld i sjokk etter at det politiske flertallet helt uventet sa ja til den planlagte veistrekninga mellom Fardal og Osestad.
Lindesnespolitikerne skulle i løpet av kvelden si ja eller nei til 400 millioner statlige kroner, og engasjemanget var så stort at det sto folk langt ute på gang for å følge møtet.
På forhånd lå det an til at det ville bli nei til dagens reguleringsplan. Flertallet - som torsdag ble til mindretallet - hadde ønsket at veien ikke skal bygges bit for bit, men at hele E39 mellom Vigeland og Lyngdal skal sees under ett.
De mener dagens reguleringsplan er en dårlig samfunnsøkonomisk løsning og at reguleringsplanen ikke tar nok hensyn til miljøkonsekvensene av utbygginga.
- Dolker dere i ryggen
For få dager siden ble det kjent at Høyres Sigrid Tufteland hadde ombestemt seg og ville si ja til utbygging. På talerstolen under møtet kom det fram at også Høyres Pål Dalhaug hadde snudd i saken, og da stemmene skulle avgis ble det ja til veistrekninga på 3,6 kilometer, med knappest mulig flertall 11-10.
Tidligere hadde Dalhaug sagt at det var helt
.- Mange av dere føler nok at jeg nå dolker dere i ryggen, og det kanskje med rette. Men jeg føler at når det kommer til stykket, så må jeg følge det jeg føler innerst i sjelen og si ja. Det er min beslutning og den må jeg stå for, sa Dalhaug fra talerstolen, tydelig preget av stundens alvor.
Da gikk det et sukk gjennom salen.
Se video: Sa ja til E39
- Det har vært en veldig vanskelig sak og jeg har vært i tvil lenge. Jeg har veid for og imot og har kommet til at det riktige var å si ja og å komme i gang med utbedringa, sa Dalhaug til NRK etter avstemminga.
- Det har vært tungt og det kommer nok til å bli tungt de nærmeste dagene. Mange føler at jeg har dolket dem i ryggen, for vi har vært enige og jeg snudde i siste time, men jeg følte at det var riktig for meg.
- Forferdelig skuffet
En av tilhørerne var Reidar Støle, som bor på en av de farlige strekkene av veien. Han var før møtet spent på avgjørelsen, selv om han følte seg sikker ganske på at det ville bli nei til dagens reguleringsplan.
- Jeg er fryktelig skuffet, dette var svært uventet. Dalhaug er sikkert en flott mann, men jeg skal ikke støtte Høyre mer. Jeg bor på en farlig veistrekning, men der kunne jeg ha bodd godt i mange år i stedet for å få denne veien.
Støle mener mange av politikerne ikke vet hva de nå har sagt ja til. Han mener det ikke er tatt nok hensyn til miljøkonsekvensene av utbygginga og mener folk nå kan se langt etter at resten av E39 utbedres.
- Nå roper myndighetene hurra, for nå har de fått det som de ville. Nå får de utbedret den delen av veien der trailerne står om vinteren og det kommer de til å være fornøyd med. Nå blir vi sittende med veistubben og dalføret blir ødelagt, sa en opprømt Støle etter avgjørelsen.
- Må være gode demokrater
Ordfører Ivar Lindal åpnet kommunestyremøtet med å oppfordre til en saklig debatt.
- Jeg har den aller største forståelse for at dette er en vanskelig sak for mange. Dette er en sak som har skapt et stort engasjement, og det er noe som helt klart berører bygda, sa Lindal.
- Uansett hvilket vedtak vi gjør i dag, må vi etterpå være gode demokrater og stå sammen etter avgjørelsen, sa Lindal.
Etter møtet var ordføreren overrasket og glad.
- Jeg er veldig glad for at vi nå kommer i gang med å utbedre denne farlige veien. Jeg ser at kommunestyret er delt på midten i denne saken og jeg vil ta med meg mindretallets bekymringer og innspill når vi skal inn i utførelsen av denne utbygginga, sa Lindal.
Han regner med at bygginga av veistrekninga kan komme i gang tidligst i andre halvdel av neste år.
- Forpliktet til å si ja
Før kommunestyremøtet så det ut til at det skulle bli Aps Nina Skrøvje som skulle avgjøre slaget om veistrekninga. Hun har tidligere sagt ja til reguleringsplanen, men ombestemte seg for få dager siden.
Aps gruppeleder Jan Harald Lohne la et stort press på sin partifelle fra talerstolen.
- Siden 90-tallet har våre forgjengere bedt om ny vei og Arbeiderpartiet har gjennom flere vedtak hele veien støttet denne reguleringsplanen.
- Jeg representerer ikke med selv, jeg representerer Arbeiderpartiet, og vi er forpliktet i forhold til våre vedtekter - både Skrøvje og jeg - til å si ja til vei i dag, sa Lohne.
Likevel klarte han ikke å overtale Skrøvje, og Lohne utelukker ikke at det kan få politiske følger for henne.