– Joda, Nav ringer deg tilbake

Nav tar ikke telefonen når det ringer, ifølge Fylkesmannen i Aust-Agder. – Hallo, vi ringer tilbake innen 48 timer, hevder Lillesand kommune.

NAV

– NOEN DER? Fylkeslegen i Aust-Agder ville sjekke og ringte 271 ganger til Nav i en rekke kommuner. Det ga 61 svar. Risør kommune var best i klassen og besvarte over halvparten av telefonene i sosialsaker.

Foto: Hans Erik Weiby

– Undersøkelsen er ikke gjennomført slik den burde. Vi har et telefon-system hvor Nav ringer deg tilbake, sier ordfører i Lillesand Arne Thomassen.

Ifølge Fylkesmannen endte 21 ringeforsøk i sosialhjelpssaker med null samtaler med saksbehandler i Nav Lillesand.

Over 40 ringeforsøk ga èn samtale i Arendal.

Prøvde 271 ganger

– De har ikke fanget opp vårt opplegg med tilbakeringing innen 48 timer, mener lillesandsordføreren.

Fylkesmannen i Aust-Agder ba nylig alle kommuner gå gjennom sine rutiner etter at en kontroll endte med altfor mange ubesvarte samtaler.

Arne Thomassen

KRITISK: – Våre Nav-ansatte ringer tilbake innen 48 timer, sier ordfører Arne Thomassen.

Foto: Leif Dalen / NRK

Tre av fire telefoner til Nav nådde aldri en saksbehandler i den andre enden.

Fylkesmannen gjorde 271 telefonforsøk i 15 kommuner og slår kort og godt fast at Nav i Aust-Agder sjelden tar telefonen. Tjenesten stemples som «ikke forsvarlig». Undersøkelsen ble gjort over to måneder i fjor høst.

Anne-Sofie Syvertsen

HOLDER IKKE: – Å ringe tilbake innen to døgn er ikke godt nok for mange brukere, mener fylkeslege Anne Sofie Syvertsen.

Foto: Thomas Sommerset / NRK

Fylkeslege Anne Sofie Syvertsen sier kommunene skal være tilgjengelige for folk som trenger Nav-tjenester.

– Dette er brukere som ikke står på barrikadene. Mange opplever det som brysomt nok å ta kontakt med sosialtjenesten, mener Syvertsen.

Sitter i møter

Hun forsvarer undersøkelsen og sier de var meget klar over at Nav tilbyr å ringe tilbake.

– Men vi erfarte at det skjedde i liten grad. Dessuten, å tilby tilbake-ring innen 48 timer holder for en del brukere, men ikke alle. For en del kan det bety at man mister kontakten, sier Syvertsen.

Ordfører Thomassen sier saksbehandlere ofter sitter i møter med hjelpetrengende og derfor er avhengige av å måtte ringe tilbake.

– Nav Lillesand er opptatt av tilgjengelighet. Hvis du ringer en av våre saksbehandlere, vil de ringe deg tilbake innen to døgn, sier han.

– Hvis kommunene har gjort noe med tilbudet etter nyttår, og kan dokumentere dette, så var det alt vi ba om, sier fylkeslegen.

Kommunene har fått frist til 1. september med å besvare flere telefoner.