Det myldrer av folk selv om det er onsdag formiddag og isregn ute. Publikum går stille og undrende omkring. Leonard Rickhards bilder roper ikke.
– Dette er enormt spennende og høyst aktuelt, sier en ung far som har tatt med familien på museet.
Stedet er ARoS – Århus Kunstmuseum. En ni etasjers høy bygning, og byens stolthet. Hver venter folk kvalitet. På taket er det bygget en stor «regnbue-installasjon» som er en attraksjon i seg selv. Museet trekker 800 000 mennesker hvert år. Mer enn norske museer kan drømme om.
ARoS
– Hvis du er ny i byen og kjører taxi, spør drosjesjåføren gjerne om du har vært på ARoS.
– Du må se ARoS!
Museumsdirektør Erlend Høyersten forteller på klingende bergensk at ARoS er blitt et tyngdepunkt i dansk kultur. Han har tidligere ledet Sørlandets Kunstmuseum og Kode i Bergen. Nå har han laget det som er blitt den største og viktigste presentasjonen av Leonard Rickhard noen sinne.
– Han er en av kunstnerne jeg setter aller høyest, sier Høyersten.
(Saken fortsetter under bildet.)
Unik stemme
Men i Danmark har Rickhard vært ukjent. Selv blant dem som daglig jobber med kunst. Men nå har både publikum og kunstkritikerne har latt seg begeistre.
– Jeg hadde ikke stiftet bekjentskap med ham før, sier museumsinspektør Jakob Vengberg Sevel.
– Det har vært helt fantastisk å få lov til å arbeide med ham. Han er en unik stemme i kunsthistorien!
Store krav
De 65 maleriene og 200 tegninger er blitt til i Leonard Rickhards atelier i Arendal.
Kunstneren har vært tilbakeholden med å stille ut i utlandet. Men på ARoS har alt vært profesjonelt.
– Jeg har alltid stilt store krav til meg selv, sier han.
– Det med utlandet har sin utfordring. Det krever sin energi. Går det ut over den kunstneriske kraften, har du tapt.
Men på ARoS har alt vært profesjonelt.
– Det betyr mye å få vise fram arbeidene i stor bredde i et sentralt museum i Norden med et profesjonelt publikum. ARoS får til noe spesielt. Det er et sted hvor folk ønsker å gå, sier Rickhard.
Nordisk
Høyersten sier at danskene har kjent seg igjen i Rickhards verk.
– Det lyrisk melankolske. Det ensomme mennesket. Forsøkene våre på å skape orden i kaos. Han har et unikt billedspråk som treffer.
For Leonard Rickhard er det nordiske er viktig.
– Vi bor ikke i New York, Berlin eller London. Vi bor her oppe i nord. Jeg er blitt enda mer bevisst dette spørsmålet nå, og det kommer til å gi en retning for kunstnerskapet mitt fremover, sier Leonard Rickhard.