Blix er på jobbmøte på Kielferja frem til lørdag morgen, og hadde ingen andre muligheter for å rekke racet på Sørlandet.
– Jeg er ekstremt opptatt av Rally Sørland, og jeg ser overhodet ikke på pengene når det gjelder dette, sier nordlendingen som har gjort sørlending av seg.
Fra Kiel til Rally Sørland
Blix har fått med seg arrangementet hver eneste år siden 2001, og sier det ville vært umulig å klare seg uten.
Han vil ikke ut med nøyaktig hvor mye han brukt på fly og pilot, men innrømmer at det dreier seg om flere tusen kroner.
Når Kielferja legger til kai i Oslo lørdag morgen, bærer det med bil rett til Kjeller der piloten står klar med flyet, en fireseters Cirrus SR 22.
Selve turen vil normalt ta 40 minutter, og hvis det ikke blir for mye vind, vil Blix være på Kjevik i 12-tida, lørdag,
Pilot Ørjan Nyberg som skal fly Blix, innrømmer at det er et svært uvanlig oppdrag han nå har tatt på seg, men forstår lidenskapen som ligger bak.
Håper på 10 000 tilskuere
Leder for sportskomiteen i Rally Sørland, Per Tofteland er ikke overrasket over at enkelte kan gå så langt for å få med seg helgas fartsfest i sør.
– Når folk kan leie privatfly til fotballkamper, så hvorfor ikke gjøre det til et så bra arrangement som dette.
Og ifølge Tofteland er ikke Blix alene om å sette pris på Rally Sørland. Han håper og tror at så mange som 10 000 publikummere vil få med seg racet langs sørlandske landeveier i helga.
Det er andre året på rad at arrangementet gjennomføres i Kristiansand, og de første etappene starter allerede fredag ettermiddag, og fortsetter hele lørdagen.
Folkefest
Folkefesten på Odderøya lørdag formiddag, kan alene samle 3000 mennesker tror arrangørene, men mye avhenger av været.
– Jeg har ikke turt å sjekke værmeldinga, sier Tofteland.
Enkelte steder kan biler «fly» opp til 30 meter, og han fleiper med at noen førere av eldre biler har bedt om å få kjøre utenom disse.