– Jeg skal til Oslo så jeg måtte fylle tanken i dag, sier Nina Morterud.
Hun fyller diesel på Uno X-stasjonen på Stoa i Arendal tirsdag ettermiddag. Dieselprisen er på 20,89 kroner literen. Bensinen koster 19.59 kroner.
Samme kveld har prisen på diesel sunket til 19,09 kr. Bensinen til 17,49 kr.
Den siste uka har det vært lavere drivstoffpriser over hele landet. Bilister som har blitt altfor vant til 25 kroner literen har igjen hatt mulighet til å fylle for 16 og 17 kroner literen flere steder.
I Arendal hvor Morterud fyller drivstoff, var pumpeprisen for bensin helt nede i 16,89 kroner mandag kveld.
Lav innkjøpspris
Ifølge Circle K er grunnen til lavere priser lokale priskriger og lav innkjøpspris.
– Vi opplever sterk konkurranse flere steder i Norge nå. De lokale priskrigene presser prisene betydelig ned, sier direktør for bærekraft og kommunikasjon Kjetil Foyn.
Også lav innkjøpspris, det selskapene betaler for drivstoffet i markedet, bidrar til gunstige drivstoffpriser.
– Innkjøpsprisen vår har falt mye både på bensin og diesel den siste uka, sier Foyn.
Korona har «skylda»
Energianalytiker i Nordea Thina Saltvedt, mener den viktigste grunnen til nedgangen er at koronaen har blomstret opp i Kina igjen.
Ifølge henne står Kina for 16 prosent av verdens oljeforbruk.
– Nå er landet mer lukket og forbruket av olje er mindre. En annen årsak er lavere fart i verdensøkonomien på grunn av renteøkningen og inflasjonen som truer.
I starten av november var oljeprisen 100 dollar fatet. I dag er den 88.
Saltvedt mener det er for tidlig å si om nedgangen på bensin- og dieselprisene vil vare.
Årsaken er at veldig mye avhenger av det politiske, deriblant krigen i Russland.
– Landet er en viktig aktør i oljemarkedet og har dermed stor påvirkning på tilgangen på olje og oljeprodukter, sier Saltvedt.
Tror OPEC vil kutte produksjon
Hun forklarer at EU fra 1. desember vil slutte å kjøpe russisk olje som fraktes med skip, og at dette også kan påvirke drivstoffprisene.
– Det gjør at tilgangen blir mindre her. Dermed kan prisene gå opp igjen.
– Så vi kan ikke slå oss til ro med at priser på 25 kroner literen er over?
– Nei. Hvis oljeprisen fortsetter å falle så mye som vi har sett hittil i november, vil nok OPEC kutte sin produksjon for at prisene igjen skal øke. Det så vi blant annet etter det kraftige fallet i drivstoffpriser under koronakrisen, sier Saltvedt.