– Dei er ikkje vande med norske forhold om vinteren. Dei må gjennom glattkøyringskurs, pålegging av kjetting og korleis ein toaksla bil fungerer på vinterføre, seier Reidar Retterholt, regionsjef Norges Lastebileier-Forbund.
Kvar vinter høyrer vi om lastebilar som står fast og sperrar norske vegar. Nokre gonger i mange timar.
Som i februar då det oppstod kø på over ei mil på Sørlandet, etter at fleire trailerar ikkje kom seg fram på glatta.
Ofte er sjåføren frå utlandet.
– Dei norske sjåførane kan dette. Dei køyrer i 20 centimeter snø og kan alt om det. Dei utanlandske har ikkje kompetansen. Vi må trene dei opp, seier han.
Blir tema på Stortinget
Arbeidarpartiet føreslo i 2014 å innføre eit eige vinterførarkort. Ingenting skjedde.
For to år sidan føreslo dei det igjen, saman med Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti.
Dei ville innføre sertifikat som mellom anna innebar glattkøyringskurs og kursing i bruk av kjetting.
Forslaget vart nedstemt i Stortinget.
– No er Ap i regjering, så no håpar eg dei innfører det. For dette treng vi, seier Retterholt.
Og han kan kanskje få ønsket sitt oppfylt.
– Vi helsar dette hjarteleg velkommen, seier Aps Kari Henriksen.
– Vi vil gå i dialog med dei som har interesser i transport og komme fram til gode løysingar på desse utfordringane, seier Henriksen.
Ho er open for at det kan vere eit eige sertifikat på vinterføre.
Fekk prøve kjetting
Nyleg stod lastebileigarforbundet på Haukeli der dei informerte og kursa sjåførar i norske vinterforhold.
– Vi delte ut brosjyrar på korleis du legg på kjetting. Dei fekk også prøve å legge på kjetting. Vi ser at det er stor skilnad på kompetansen hos ein norsk sjåfør og ein utanlandsk sjåfør, seier Retterholt.
Statens vegvesen kontrollerer mange lastebilar. Dei ser mellom anna på dekk og om dei er riktig utstyrt for norske forhold.
Ofte har bilane utstyret i orden, men det er kunnskapen som manglar, ifølgje Vegvesenet.
– Mange sjåførar har ingen bakgrunn frå vinter, snø og is. Sjølv om du har riktige dekk og kjettingar, hjelper det ikkje om du aldri har brukt det før, seier Thor-Inge Kostøl i Vegvesenet.