På Mørlandsmoen bilopphugging i Arendal har rundt 50 biler blitt stablet på skraphaugen daglig denne uka.
– De fleste er glade for å bli kvitt bilen, men det er faktisk noen som har grått når de har kommet inn med bilen, sier Morten Vehus ved Mørlandsmoen bilopphugging.
Selv har han vanskelig for å forstå hvordan folk kan få et så sterkt forhold til en gjenstand. Han jobber for tiden på spreng med å stable biler i store hauger.
- LES OGSÅ: Snart kan du slippe å betale årsavgiften
– Det er vilt, for å si det rett ut. I går var det 50 biler som kom inn her, sier Ruben Heen Thorsen, som også jobber ved huggeriet.
I 2014 ble det vraket 144.385 personbiler og varebiler i Norge. Gjennomsnittsalderen på bilene som ble hugget opp var 18,4 år.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
– Ha det, bilen!
Mina Birkedal er med familien for å levere inn den gamle bilen. Hun synes det er litt skummelt når Morten kommer med hjullasteren.
– Hva skjer med bilen nå da?
– De kaster den, sier Mina.
Idet bilen kjøres bort, roper Mina: «Ha det!»
Kan bli slutt på årsavgiften
Finansdepartementets forslag om å fjerne årsavgiften har vært ute på høring. Departementet ønsker heller en avgift på trafikkforsikringer. Denne avgiften vil belastes bileierne sammen med innkrevingen av forsikringspremien, og dermed slipper bileieren å få en stor faktura én gang i året.
Den nye praksisen forventes å tre i kraft fra 2018, hvis Stortinget gir sin tilslutning i 2017.
Både forsikringsbransjen, og foreninga til biloppsamlerne har stilt seg positive til forslaget. Dette vil løse bransjens utfordringer med opphopning av kjøretøy som følge av de fristene som gjelder i dag, mener bransjen.
(Artikkelen fortsetter under videoen)
For dyrt å fikse bilene
Det kommer også inn en del biler på Mørlandsmoen som kunne vært verdt mer enn vrakpantverdien, som for tiden er 3000 kroner.
– Det koster vel for mye å fikse på bilene, og folk flest klarer vel ikke å fikse dem selv. Da blir det til at man kaster bilen i stedet. Mye kunne sikkert vært reddet, men meningen er jo å få bort «gammelt dritt» fra veiene, og få nye og sikre biler ut i trafikken, sier Thorsen.
Fritt vilt med øks og hammer
Even Tengelsen fikk ikke EU-godkjent bilen sin, og innså at den måtte vrakes. Da benyttet han like gjerne muligheten til å ha det litt gøy med noen kamerater.
– Jeg inviterte noen kompiser, og lot de gjøre som de ville. Etter motoren og girkassa var kjørt i stykker, var det fritt vilt med øks og hammer.
– Kommer du til å savne bilen?
– Egentlig ikke, flirer Even.