NRK Meny
Normal

Lang kø hos bilopphuggerne

Skal du slippe å betale årsavgiften, så må rustholken innleveres på «bilkirkegården» innen mandag.

Mange benytter seg av muligheten for å få vraket bilen før 21. mars, for å slippe å betale årsavgiften.

På Mørlandsmoen bilopphugging i Arendal har rundt 50 biler blitt stablet på skraphaugen daglig denne uka.

– De fleste er glade for å bli kvitt bilen, men det er faktisk noen som har grått når de har kommet inn med bilen, sier Morten Vehus ved Mørlandsmoen bilopphugging.

Selv har han vanskelig for å forstå hvordan folk kan få et så sterkt forhold til en gjenstand. Han jobber for tiden på spreng med å stable biler i store hauger.

– Det er vilt, for å si det rett ut. I går var det 50 biler som kom inn her, sier Ruben Heen Thorsen, som også jobber ved huggeriet.

I 2014 ble det vraket 144.385 personbiler og varebiler i Norge. Gjennomsnittsalderen på bilene som ble hugget opp var 18,4 år.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mina Birkedal

Ha det, bilen! sier Mina Birkedal idet hun tar farvel med den gamle familiebilen.

Foto: Leif Dalen / NRK

– Ha det, bilen!

Mina Birkedal er med familien for å levere inn den gamle bilen. Hun synes det er litt skummelt når Morten kommer med hjullasteren.

– Hva skjer med bilen nå da?

– De kaster den, sier Mina.

Idet bilen kjøres bort, roper Mina: «Ha det!»

Kan bli slutt på årsavgiften

Finansdepartementets forslag om å fjerne årsavgiften har vært ute på høring. Departementet ønsker heller en avgift på trafikkforsikringer. Denne avgiften vil belastes bileierne sammen med innkrevingen av forsikringspremien, og dermed slipper bileieren å få en stor faktura én gang i året.

Den nye praksisen forventes å tre i kraft fra 2018, hvis Stortinget gir sin tilslutning i 2017.

Både forsikringsbransjen, og foreninga til biloppsamlerne har stilt seg positive til forslaget. Dette vil løse bransjens utfordringer med opphopning av kjøretøy som følge av de fristene som gjelder i dag, mener bransjen.

(Artikkelen fortsetter under videoen)

Foto/redigering: Stein Jarle Aase, NRK

Se bilen bli vraket (Video fra arkiv).

For dyrt å fikse bilene

Ruben Heen Thorsen

Ruben Heen Thorsen sier at mange biler kunne vært reddet.

Foto: Leif Dalen / NRK

Det kommer også inn en del biler på Mørlandsmoen som kunne vært verdt mer enn vrakpantverdien, som for tiden er 3000 kroner.

– Det koster vel for mye å fikse på bilene, og folk flest klarer vel ikke å fikse dem selv. Da blir det til at man kaster bilen i stedet. Mye kunne sikkert vært reddet, men meningen er jo å få bort «gammelt dritt» fra veiene, og få nye og sikre biler ut i trafikken, sier Thorsen.

Fritt vilt med øks og hammer

Even Tengelsen fikk ikke EU-godkjent bilen sin, og innså at den måtte vrakes. Da benyttet han like gjerne muligheten til å ha det litt gøy med noen kamerater.

– Jeg inviterte noen kompiser, og lot de gjøre som de ville. Etter motoren og girkassa var kjørt i stykker, var det fritt vilt med øks og hammer.

– Kommer du til å savne bilen?

– Egentlig ikke, flirer Even.

Herpa bil

Etter at Even Tengelsen slapp løs kompisene på bilen sin, er den mer enn klar for vraking.

Foto: Leif Dalen / NRK