NRK Meny
Normal

Landslaget bytter utstyrsleverandør

Scantrade i Vennesla skal ikke lenger levere utstyr til Norges Fotballforbund. Forbundet bytter utstyrsleverandør fra Umbro til Nike.

Kjetil Siem

Generalsekretær i Norges Fotballforbund, Kjetil Siem, presenterte ny utstyrsleverandør for fotballforbundet onsdag. Ørjan Håskjold Nyland og Mohammed «Moa» Abdellaoue til høyre for Siem.

Foto: Ruud, Vidar / NTB scanpix

Umbro har vært samarbeidspartner med NFF i 18 år. Avtalen løp opprinnelig ut sesongen 2015, men årets sesong blir den siste landslagene spiller med utstyr fra leverandøren.

– Vi mister en arena med betalt reklame og høy oppmerksomhetsgrad, sier konsernsjef i Scantrade Gruppen, Terje Normann Johanssen til NRK.

Labert salg av landslagsdrakter

Han mener dette ikke vil få konsekvenser i forhold til drift og arbeidsplasser i Vennesla. Blant annet fordi det har vært et heller labert salg av norske landslagstrøyer de siste årene.

– Vi tror omsetningen vi har på Umbro, som er én av våre merkevarer, ikke vil endre seg så mye. Det er jo dessverre slik at salg av de kommersielle produktene rundt landslaget ikke har vært all verden i det siste, sier Johanssen.

Han sier at slike kontrakter ofte medfører store utgifter og ikke har noen garantier på inntektssida.

– Forventningene til verdien av avtalen var ulik for oss og forbundet. I dette tilfellet ble konsekvensen at vi sammen valgte å avslutte samarbeidet, sier Johanessen.

Betyr det at avtalen ikke har gitt det utbyttet dere håpte på?

– Nei, det ville være feil å si. Vi har hatt 18 flotte år sammen. Vi startet samarbeidet med landslaget i 1996-97 og hadde noen veldig gode oppturer. Ingen vil glemme sankthans aften 1998 når vi slo Brasil og EM i 2000, sier Johanssen.

Artikkelen fortsetter under bildet

Tore Andre Flo og Terje Normann Johanssen

GLANSDAGENE: Terje Normann Johanssen og Tore André Flo etter en fornyelse av utstyrsavtalen med landslaget i 1998.

Foto: BJØRN HALFDANSEN / NTB scanpix

Ny sponsor

Fra neste år skal landslaget bruke Nike-drakter. Avtalen gjelder fra 1. januar 2015 og ut 2020.

– Nike er en veldig stor internasjonalt merkevare, også innen fotball. De ser at det kommer nye, unge spillere i Norge, sa NFFs generalsekretær Kjetil Siem på en pressekonferanse på Ullevaal stadion onsdag.

Han beskriver avtalen som «veldig god».

– Jeg vil ha det offentlig, men det er to parter, og da må vi holde det hemmelig av hensyn til andre forhandlinger.

Scantrade, som er lisenshaveren for Umbro i Norge, sier i en pressemelding at firmaet framover vil konsentrere seg om klubbfotball på både bredde- og toppnivå i Norge.

Nylig signerte Umbro ny avtale med IK Start.

(NTB/NRK)