– Dette er bra trening ja, sier Lars Ramberg, mens han løfter nok en tung trekasse opp i været, og setter den på toppen av fire andre.
Til sammen skal han plassere 495 slike kasser.
Det er samme antall mennesker som var på Utøya 22. juli, og som ikke ble drept.
I Rambergs kunstinstallasjon blir hver av trekassene en talerstol. For de som overlevde.
Utenfor den gamle fabrikkbygningen i Arendal, speiler sola seg i et lite vann. Ville blomster vokser tett, og det dufter sommer. En idyll som blir en sterk kontrast når man går inn i bygget.
SKRIK – TRAUME – SKYTSENGEL – TERROR – BLØFF – STRESS – LYKKELIG – ØDELAGT
Ordene er brent inn i trekassene med store bokstaver. Hver eneste kasse har sitt ord. Noen ord er korte, andre lengre.
Kassene står litt uryddig inne i salen, slik at man selv må finne veien ut og inn av de små labyrintene som er laget.
IDEOLOGI – PUMPEHUSET – MAMMA – SKRITT – NORSK – OFFER – NEDERLAG – KJÆRLIGHET
– Han ønsker jo å stoppe kjeften på dem
Hver eneste kasse snakker til deg. Det er slik kunstneren har tenkt det.
– Jeg vet at jeg bryter et tabu. Men jeg ville ikke ta suksessperspektivet til han som hadde håpet å drepe alle. På Utøya. Jeg ville heller gi dem en stemme, de som fremdeles har en stemme.
– Jeg gjør det motsatte av det terroristen gjorde. Han ønsker jo å stoppe kjeften på dem.
Lars Ramberg er en av våre mest berømte, internasjonale kunstnere. Han har reist debatt mange ganger tidligere, og uttrykker seg kun i det offentlige rom.
Blant annet står han bak installasjonen med 400 meter neonrør på det nye biblioteket Deichman i Bjørvika. På Bomuldsfabriken i Arendal vil han reise diskusjon om ytringsfrihet og demokrati.
– Jeg tror de fleste blir grepet at denne utstillingen fordi dette angår oss alle. Det handler om et nasjonalt traume.
Det sier Tone Lyngstad Nyaas som er leder og kurator ved Bomuldsfabriken.
Vil gi folk et nytt perspektiv
– Demokratiske verdier må man jobbe hard for hele tiden. Det ser man jo relatert til det som skjer i verden i dag. Der ytringsfriheten er truet, sier hun.
Lars Ramberg er opptatt av å bryte sløvheten i samfunnet. Han vil at folk skal tenke og reagere. Med utstillingen 495 LOUDSPEAKER 2 vil han gi folk et nytt perspektiv.
– Jeg har tenkt historisk på flere måter her, forteller han.
– For slike trekasser som nå blir talerstoler, blir også brukt på Speakers Corner i London. Der hadde man i tidligere tider offentlige henrettelser. Men før folk ble hengt, fikk de en kasse å stå på, der de kunne holde sin siste tale. Da kunne de snakke fritt og usensurert. De skulle jo uansett straks dø.
KOSELIG – LANDSMORDER
Lars Ramberg plasserer kassen med ordet koselig. Oppå den står det landsmorder.
– Det blir ganske vondt, sier han og blir stille.