– Det er veldig mange damer her, og det er jo fint det, smiler Viktor Willoch lurt.
I et klasserom på Campus Grimstad sitter studenter som skal blir dataingeniører. For noen år siden var det få kvinner på studiet. Nå er nesten halve rommet fylt med kvinner.
Viktor sitter mellom to kvinnelige medstudenter. Han ser også fordeler med en stadig høyere kvinneandelen.
– Det kan jo føre til at flere kvinner blir ledere, og det er jo en bra ting. For det har vi jobba for lenge.
Forskjellene øker
Ferske tall fra Statistisk sentralbyrå viser at tre av ti menn mellom 19–24 år velger høyere utdanning. Samtid velger nesten én av to kvinner i samme aldersgruppe å studere.
Statistikken viser også at skjevheten mellom kjønnene har økt de siste ti årene.
– Så hvor blir det av unge gutter som ikke velger den akademiske løypa?
– Det er mange gutter jeg kjenner som går byggfag og mer praktiske veier, sier Per Simen Reed.
Han studere multimedia og savner flere gutter ved studiestedet i Grimstad.
Likestillingsproblem
Claudia Klostergård ved Senter for likestilling er bekymret for utviklingen.
Til tross for nasjonale kampanjer ser guttene ut til å velge svært tradisjonelt i sine yrkes- og studievalg.
– Dette er et likestillingsproblem. Særlig fordi kvinner stadig beveger seg inn i tidligere mannsdominerte studier, mens menn velger bort kvinnedominerte studier.
Klostergård mener universitetene har en stor og viktig rolle fremover. De må legge til rette for elever som velger utradisjonelt.
Er det et likestillingsproblem at flere kvinner enn menn studerer?
Jobber mot 30 prosent i alle fag
Universitetet i Agder har gjort flere tiltak for å få gutter til å velge kvinnedominerte fag. Helsefag er en av yrkesveiene med høy kvinneandel.
UiA har senka opptakskravet til mannlige studenter. Gutta får også ekstra oppfølging underveis i studiet.
Viserektor Morten Bakke ved UiA sier det er viktig å få gjort noe med kjønnsbalansen.
– Det er et langsiktig mål for oss å ha minst 30 prosent av hvert kjønn på alle våre studieprogram. Kjønnsbalanse gir et bedre studiemiljø og et bedre læringsmiljø.