– I henhold til Forbrukerrådets store bilgarantiguide, har nesten samtlige bilmerker som selges i Norge, en gjennomrustningsgaranti på tolv år, sier testansvarlig i Forbrukerrådet, Jogrim Aabakken.
Derfor er han kritisk til at noen bilmerker anbefaler et rustbeskyttelsesprogram som til sammen kan koste 25 000 kroner.
– Det er bilprodusents ansvar å sørge for tilstrekkelig rustbehandling på bilene, sier Aabakken.
- Les også: Nye biler ruster raskere enn før
Unødvendig bruk av penger
Teknisk konsulent i Norges Automobil-Forbund (NAF), Audun Bergerud, er enig. Selv ville han bare fulgt rustbeskyttelsesprogrammet som fabrikken anbefaler.
– Jeg ville sett på rustgarantien. Om den er på tolv år, er det relativt lenge. Man bytter kanskje bil når den har blitt fem, seks år gammel. Da er det ikke nødvendig å bruke penger på et slikt program, sier han.
- Les også: Saueull mot bilrust
Bergerud tror ikke at det lønner seg økonomisk.
– Du vil ikke få igjen flere tusen kroner om du sier at du har foretatt slike behandlinger, sier han.
Det tror ikke Aabakken i Forbrukerrådet heller.
– Generelt sett kan vi si at vi tviler på om antirustbehandling gir en gjennomsnittlig bruktbil noe særlig økt verdi, sier han.
– Ikke noe krav for at rustgarantien skal gjelde
Antirustverksteder anbefaler å rustbeskytte biler hvert tredje år. Om man velger å ikke gjøre det, vil det ikke få noen konsekvenser for den opprinnelige rustgarantien.
– Det ikke er noe krav om ekstra rustbehandling på nyere biler for at rustgarantien skal gjelde, sier formann i Aust-Agder bilbransjeforening, Dag Rekdal.
– Hvorfor gjør man dette da?
– Dette er et tilleggsprodukt man tenker kan være bra å gjøre på biler i Norge, med tanke på spesielle utfordringer knyttet til klimaet, sier han.