– 116 111 har nå blitt veldig godt innarbeidet blant barn og unge, sier Trond Sælør.
Han er leder for Alarmtelefonen for barn og unge, 116 111 som er sentrert i Kristiansand.
Sælør er enig i Venstre om at det er for mange alarmtelefoner, men tror ikke nødvendigvis løsningen ligger å samle alle under ett.
– Det er dumt hvis 116 111 utvaskes ved å komme inn under ett fellesnummer og på den måten risikere å ikke treffe målgruppen, sier Sælør.
Les mer:
Vil se på offentlige tilskudd
Venstre foreslår nemlig å erstatte jungelen av de private og offentlige hjelpetelefonene med ett nasjonalt døgnåpent nummer drevet av det offentlige, men gjerne bemannet med frivillige.
– Dette vil minske dobbeltbyråkrati og de økonomiske utfordringer med at med at det driftes så mange forskjellige telefoner, sier Kjetil Kjenseth i Venstre.
Samtidig etterlyser han bedre kontroll av de mange telefonene.
Men Sælør tror det er viktig å beholde Alarmtelefonen slik den er i dag for å ivareta tjenesten som har blitt innarbeidet hos barn og unge.
– Jeg tenker det vil være uheldig hvis tjenesten fremstår som uklar og hvis de unge ikke vet hva de skal forvente når de ringer inn, sier Sælør.
– Viktig å bli møtt av fagfolk
Sælør er enig i at det kan være lurt å se på den offentlige ressursbruken til de mange hjelpetelefonene, men påpeker at det er viktig å bli møtt av fagfolk.
– Når det gjelder Alarmtelefonen, er dette viktig for å få et hjelpetilbud til en særskilt gruppe og for å få en koordinering av hjelpetiltak.
Han legger vekt på at det derfor er viktig at telefonen ikke blir drevet av frivillige.
– Det er viktig at de blir møtt av barnevernsarbeidere med fagkunnskap og nettverk, og som vet hva de holder på, avslutter Sælør.