Kritisk til nød-bemanning

Nattestid skal én person ta nødtelefoner fra barn og unge i hele landet.

Telefon (Illustrasjonsfoto)

Hele døgnet skal barn og unge kunne fp hjelp over nyåpnet nødtelefon (ill.bilde)

Foto: colourbox.no
Barneombud Reidar Hjermann

Reidar Hjermann (arkiv)

Foto: Holm, Morten / SCANPIX

Seks og et halvt årsverk er tilknyttet den nye landsdekkende nødtelefonen. Telefonen skal være døgnbemannet, men barneombud Reidar Hjermann synes telefonen er tynt bemannet, spesielt på nattestid.

– Vi vet det skal sitte én person på nattevakt og det høres umiddelbart litt puslete ut, sier Hjermann til NRK.

Usikker på pågangen

Alarmsentralen for barn og unge er en gratis nødtelefon for de som er utsatt for omsorgssvikt, vold, og mishandling. Sentralen ble offisielt åpnet i Kristiansand i dag.

Barneombud Reidar Hjermann er sikker på at det er behov for denne nødtelefonen, men usikker på hvor mange barn som vil benytte seg av tilbudet. Stor pågang vil kreve større bemanning, tror han.

– Vi vet ikke hvor stor pågang det vil bli. Men jeg tar for gitt at departementet vil gi de nødvendige ressurser slik at de kan spa unna det som kommer, sier barneombudet.

Alarmsentralens vakttelefon har nr 116 111

.