Hopp til innhold

Kristiansand nærmere rushtidsavgift

Det vil bli vanskelig å unngå innføring av rushtidsavgift for bilister i Kristiansand. Det sier ordfører Arvid Grundekjøn (H), til NRK.

Arvid Grundekjøn

Ordfører Arvid Grundekjøn (H) ser ut til å gå på et skikkelig nederlag overfor staten og må trolig innføre rushtidsavgift mot sine egne valgløfter.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

De borgerlige partiene i byen har kjempet med nebb og klør mot innføring av rushtidsavgift for bilistene, i tillegg til den bomavgiften som allerede innkreves i bomringen rundt byen.

Men nå føler Høyre-partiene seg tvunget av staten til å innføre en slik rushtidsavgift i strid med valgløftene som ble gitt ved kommunevalget i fjor.

Og det er samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) som presser på for å få rushtidsavgift i Kristiansand.

Staten "straffer"

Magnhild Meltveit Kleppa, samferdselsminister

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa holder tilbake 60 millioner kroner til kollektivtiltak i Kristiansand.

Foto: Odd Iversen / NRK

I går ble det klart at staten og samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa holder tilbake 60 millioner kroner i belønningsmidler til kollektivtrafikken og gang- og sykkelveier i byen, fordi staten mener at Kristiansand ikke har klart å redusere bilbruken nok.

Kristiansand kommune er avhengig av disse pengene for å unngå et kraftig redusert tilbud i busstilbudet til innbyggerne.

Det borgerlige politiske flertallet i byen mener på sin side at det er urimelig at staten holder tilbake disse pengene og at Kristiansand har gjennomført mange gode tiltak for å redusere bilbruken i byen.

– Vi mener jo i utgangspunktet at avtalen med staten er oppfylt, men samtidig er det samferdselsministeren som har definisjonsmakt her. Vi mener at vi har redusert bilbruken med 4,9 prosent og avtalen var 5 prosent, sier Gundekjøn.

Han innrømmer at det er staten som sitter på pengesekken og at kommunen må forholde seg til hva staten har å si i denne saken.

Må snu?

Nå ser det ut til at de borgerlige partiene i byen må snu og innføre rushtidsavgift mot sin vilje.

Kommunen har fått frist til 1. juni med å finne en løsning som kan tilfredsstille samferdselsministeren.

– Samferdselsministeren er tydelig opptatt av virkemidlet rushtidsavgift og at det er veien å gå, sier Grundekjøn.

– Blir det rushtidsavgift da?

– Når det kommer så klare føringer fra regjeringen så må vi tenke på hva som tjener byen, og vi er derfor nødt til å finne måter å finansiere kollektivtrafikken på, og da kommer vi ikke unna statlige penger. Og hvis kravet er rushtidsavgift så kommer vi vanskelig utenom dette, sier Grundekjøn.

– Dere gikk til valg på løfter om at dere ikke skulle innføre rushtidsavgift?

– Ja vi gjorde det. Vi har derfor også kjempet sterkt og hardt for å nå frem med våre synspunkter. Vi mener å ha vist at andre restriktive tiltak har gitt praktisk talt samme resultat som det som var målet i avtalen med staten, sier Grundekjøn.

Ikke overrasket

Torhild Bransdal

Ordfører Torhild Bransdal (KrF) er ikke overrasket over at staten stiller krav om innføring av rushtidsavgift i Kristiansand.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

Ordfører i Vennesla Torhild Bransdal (KrF) er ikke helt enig i Grundekjøns strategi og motstand mot rushtidsavgift.

Hun er ikke overrasket over at samferdselsministeren krever innføring av rushtidsavgift i Kristiansand for å redusere bilbruken, og gi mer penger til kollektivtrafikken.

– Jeg har advart veldig sterkt mot den tolkningen av denne avtalen. Man kan mene mye om de kriteriene som ligger til grunn for avtalen, men det var sterkt trafikkbegrensende tiltak som lå i avtalen, og det var derfor randkommunene til Kristiansand sa at vi kunne være villig til å være med på et slikt upopulært tiltak som rushtidsavgift, sier Bransdal.

Vennesla-ordføreren mener innføring av rushtidsavgift lå klart i avtalen som kommunene inngikk med staten for å få belønningsmidler til kollektivtrafikken, og gang- og sykkelveier.

– Det er jo ingen som ønsker en rushtidsavgift, men det lå slike sterkt trafikkbegrensende tiltak i avtalen og vi har advart mot den runden som Kristiansand har vært ute på nå, sier Bransdal.

– Nå innrømmer ordfører Arvid Grundekjøn at det neppe er noen vei utenom rushtidsavgift. Er du enig?

– Ja det ser ut som at det sterkt restriktive tiltaket er innføring av rushtidsavgift, og jeg deler Grundekjøns betraktninger om at det nok må innføres. Jeg tolker signalene fra ordføreren i Kristiansand som meget positive, sier Bransdal.

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
Lett å få flyskrekk av dette - men det finnes råd 00:41
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 14 1,6 kr
Dyrest kl. 18 1,95 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,3 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,5 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %