KrF ønsker alkolås i fly

KrF mener obligatorisk alkotest må til for å holde norske flypassasjerer trygge. Flygerforbundet er uenig.

Hele interjuet med Grøvan

Tidlig lørdag morgen ble to flygere og to flyvertinner fra Air Baltic stanset i en promillekontroll på Gardermoen.

Det viste seg at besetningen om bord hadde over 0,2 i promille.

Stortingsrepresentant og medlem av transport- og kommunikasjonskomiteen Hans Fredrik Grøvan (KrF) mener dagens hendelse kunne vært unngått om man hadde installert alkolås i fly.

Passasjerer på vei om bord Air Baltic

Her går passasjerene om bord Air Baltic-flyet igjen etter at den første besetningen ble tatt med promille. Flyet ble satt opp med ny besetning.

Foto: Erling Langeland

– Dagens hendelse er veldig alvorlig. Det som er spesielt er at dette ble oppdaget ved en tilfeldighet. Sånn kan det ikke være, flypassasjerer må kunne føle seg 100 prosent sikre på at de som flyr flyet ikke er ruspåvirket, sier Grøvan til NRK.no.

Gambler med sikkerheten

Stortingsrepresentanten mener flyselskapene gambler med folks sikkerhet, og vil derfor ha obligatoriske kontrollordninger som forhindrer at piloter og mannskap om bord kan være ruspåvirket.

– Alkolås i alle fly er et godt forslag, sier Grøvan.

Alkolås i bil

Slik ser alkolås i bil ut. Før bilen vil starte, må du blåse under promillegrensen i alkomåleren.

Foto: KGK Norge

Han har selv jobbet for innføring av alkolås i taxi og buss i flere år.

– Det ble vedtatt i Stortinget i vår at alle biler som tar betalt for passasjerer skal ha alkolås, det må vi få gjennom i flytrafikken også, sier Grøvan

Han legger til at han ikke vet hvor kostbart alkolås i fly vil være, eller om det er vanskelig rent praktisk å få til.

– Praktisk vanskelig med alkolås i fly

Leder i flygerforbundet Petter Førde er kritisk til Grøvans forslag.

Petter Førde

Leder i flygerforbundet Petter Førde forklarer at forslag om alkolås i fly har vært oppe før. Han mener selv det er en dårlig idé med alkolås i fly.

Foto: Gry Veiby / NRK

– Et fly skiller seg vesentlig fra en taxi eller en buss da det ikke har en tenningslås. Flyet startet via knapper fra førerhuset, og det er derfor svært vanskelig å få til alkolås i fly.

På tross av dette sier Førde at ingenting er umulig.

– Det ville vært mulig å installert en alkolås på for eksempel flydørene eller testet flyverne før de går om bord, sier han og legger til.

– Men det hadde tatt svært store ressurser og mye tid. Jeg som kan ha ti flyvninger om dagen, hadde brukt utrolig mye tid på dette, så det sier seg selv at det ikke er ressurser til en slik ordning, sier Førde.

Til Stortinget i høst

Stortingsrepresentant Grøvan vil ha forslaget om alkolås i fly opp på Stortinget til høsten.

Han har god tro på at forslaget blir vedtatt.

– Jeg vil tro at dette går fint gjennom når så mange var positive til alkolås i bil og buss, sier Grøvan.

De fire i flybesetningen som ble stanset, har i formiddag blitt avhørt på politistasjonen på Lillestrøm og vil bli fremstilt for varetektsfengsling mandag. De er siktet for brudd på luftfartens lover om bruk av alkohol, noe som har en strafferamme på inntil to år.

Air Baltic opplyste til VG i ettermiddag at besetningen er midlertidig suspendert fra stillingene sine.