NRK Meny
Normal

Krever politisk fart på landstrøm til cruiseskip

– Nå må Klima- og miljøminister Tine Sundtoft få opp farten og sørge for miljøvennlig strøm til cruiseskipene. Det forlanger både KrF og Zero.

Cruiseskip Kristiansand havn

Cruiseskipene ruver godt på havna i Kristiansand. Samtidig bidrar de til mer forurensning.

Foto: Odd Rømteland / NRK

Som NRK.no har omtalt denne uken, krangles det om hvor vidt det er mulig å få på plass landstrøm, som kan redusere utslippene av klimagasser fra cruiseskip til kai.

Det er for dyrt og krever plass, mener havnenes organisasjon.

Det er tull. Vi har løsningene klare, sier fagfolk.

Ber Sundtoft få opp farten

Nå spilles ballen videre til regjeringen med klar beskjed om å lage miljøvennlige løsninger for cruiseskip.

– Tine Sundtoft og miljømyndighetene må på banen for å stille krav til nullutslipp i havner for å fjerne utslippene, sier teknologiansvarlig Marius Gjerset i miljøstiftelsen Zero.

Han viser til lovnader om dette i regjeringsplattformen:

Legge til rette for landstrøm til ferger og cruiseskip i flere havner.

Regjeringsplattformen / Sundvollen oktober 2013

– Det har gått snart to år, og det er på tide at regjeringen får fortgang på dette, sier Gjerset.

Viktige miljøkutt

Stortingsrepresentant fra Aust-Agder, Kjell Ingolf Ropstad (KrF), vil også kjempe for dette.

Kjell Ingolf Ropstad (Krf)

Kjell Ingolf Ropstad (KrF) mener det haster å få landstrøm til cruiseskip, og ber regjeringen få opp farten.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

– Vi forventer en sak til Stortinget innen kort tid, så vi sikrer at det blir bygd ut for landstrøm, sier Ropstad.

Han viser til beregninger på at utslippene av klimagasser fra cruiseskipene kan reduseres med sju prosent.

– I tillegg vil det hindre lokal forurensning, slik at bymiljøet blir mye bedre, sier Ropstad.

Klima- og miljødepartementet opplyser at det skal lages en helhetlig plan for økt brukt av landstrøm i norske havner.

Statssekretær i Miljøverndepartementet; Lars Andreas Lunde

– Økt bruk av landstrøm når skip ligger i havn, vil gi en reduksjon i utslippene av blant annet CO₂, NOx, sier statssekretær Lars Andreas Lunde i Klima- og miljødepartementet som nå skal lage en plan for dette.

Foto: BJORN H STUEDAL / www.stuedal.no

– Det har regjeringen bestemt for å få fortgang i arbeidet, sier statssekretær Lars Andreas Lunde. Tine Sundtoft er på reise og har ikke vært tilgjengelig for kommentar.

– Planen skal ta stilling til ulike finansieringsmuligheter og virkemidler for å oppnå økt bruk av landstrøm, og det skal gjøres i samarbeid med havneeierne, sier Lunde.

Samferdselsdepartementet skal lede arbeidet.

– Kutt avgiftene så får vi det til

Norsk havneforening mener myndighetene burde kutte elavgiften til landstrøm for skip.

– Dette kan dekke inn noen av investeringskostnadene, og gjøre det mer gjennomførbart, sier direktør Arnt-Einar Litsheim i Norsk havneforening.

Han mener det hadde vært på sin plass, og sammenligner med andre innen samferdsel:

– Til forskjell fra veitransporten betaler sjøtransporten selv for nesten all infrastruktur i havn gjennom anløpsavgift og vederlag for tjenestene de kjøper i havnen.

Maner til samarbeid

Både Zero og Ropstad mener staten må ta sin del av kostnadene, men understreker at bransjen også må bidra med penger.

– Sammen med mulighet for støtte til tiltak fra Enova, vil det være det som trengs for å få dette til, sier Gjerset i Zero.

– Det viktigste er å legge langsiktige planer, slik at vi får gode løsninger sammen med aktørene i de store havnene, sier Ropstad.

Han mener cruiserederiene ikke bare har en forpliktelse til å bidra til mindre utslipp, men at det også kan være god økonomi i det:

– Ja, store aktører kan spare penger på dette. Landstrøm vil være billigere enn drivstoff.

Cruiseskip i havnebassenget i Kristiansand

Cruiseskip på vei inn til Kristiansand. Det ventes i år 1 714 anløp med cruiseskip i Norge. Det har vært en nedgang på 14 prosent. Det ifølge Cruise Norway, som legger til at det kommer nesten like mange passasjerer som tidligere, siden skipene nå er større enn før.

Foto: Odd Rømteland / NRK