Krass kritikk mot Agder Energi etter strømbrudd

Asko Agder- sjefen går hardt ut mot Agder Energi og måten selskapet håndterte strømbruddet på. Null informasjon skapte frustrasjon i flere timer i Lillesand onsdag morgen.

Peder Syrdalen

Peder Syrdalen i Asko Agder retter kritikk mot hvordan Agder Energi håndterte strømbruddet onsdag morgen på.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

– Jeg retter en pekefinger mot Agder Energi fordi dette var dårlig håndtert, sier Peder Syrdalen, administrerende direktør i Asko Agder.

Måtte vente på mat

Asko Agder forsyner store deler av Sørlandet med mat, og mange kunder måtte vente lenge på sine varer i morges.

– Jeg har 200 ansatte som stod klare til å forsyne Sørlandet med mat, og det ble store forsinkelser uten at vi visste noen ting. Det fantes ikke informasjon om fremdrift i feilretting fra LOS eller Agder Energi, påpeker Syrdalen.

De første meldingene om strømstans kom allerede ved 05-tiden onsdag, og brannvesenet rykket ut. Det viste seg blant annet å være en brann i en trafokiosk som kuttet strømmen for 3000 kunder i Lillesand.

– Det er også snakk om en mast som har knekt. Vi skjønner ikke hvorfor, for det var ikke vær eller andre forhold som skulle tilsi det, forklarer kommunikasjonssjef i Agder Energi, Christian Altmann.

Krever bedring

– Jeg har vært i kontakt med konserndirektøren i Agder Energi og bedt om å få en egen person som næringslivet kan ringe for å få oppdatert informasjon ved hendelser som denne, forteller Syrdalen.

Asko Agder- sjefen frykter lignende hendelser i fremtiden.

– Dette kan skje igjen, og da kan vi ikke stå å vente i flere timer uten å kunne svare kundene våre på hvorfor vi er forsinket eller når de får varene sine, avslutter han.

Christian Altman, kommunikasjonssjef i Agder Energi erkjenner at informasjonsflyten kunne vært bedre.

– Vi kan alltid bli bedre, men ved strømutfall er det umulig å si helt sikkert når strømmen er tilbake. Vi må først finne feilen, og rette den før vi kan love når kundene har strøm igjen, understreker Altmann.

Christian Altmann

Kommunikasjonssjef Christian Altmann i Agder Energi erkjenner at de kunne informert kundene sine bedre under strømbruddet onsdag.

Foto: Frans Kjetså / NRK

– Hvorfor ble det ikke lagt ut informasjon på Agder Energi sine nettsider?

Vi har et kundesenter som skal gi ut informasjon, og Syrdalen kunne ringt dit. Jeg vil gjerne forklare han hvordan dette strømutfallet fungerer så han forstår det bedre, sier Altmann.

Varsel tjeneste ute av drift

På sine nettsider skriver Agder Energi at de sender ut SMS varsel til alle de kundene som de har mobilnummer til ved strømbrudd og strømstanser.

– I dag var dessverre SMS- tjenesten ute av drift pga teknisk feil, men hadde Syrdalen ringt vårt kundesenter så ville han fått svar uansett tid på døgnet, selv om tjenesten egentlig ikke åpner før klokken 08.00. Den ville blitt svart av noen på huset, understreker Altmann.

– Kunne en døgnåpen kundetelefon vært en løsning?

–Ja, det kan være en mulighet som vi kan diskutere nærmere, men når kundesenteret ikke er åpent, besvares telefonen av mannskapene på Nettsentralen. Der har de førstehånds kunnskap om strømbrudd, avslutter Altmann.

Det er nå 60 kunder som ikke har strøm i Lillesand, opplyser Agder Energi.

Ordføreren ikke fornøyd

– Leder for kommunens krisehåndtering ble ikke informert om noen fra Agder Energi. Vi måtte selv ringe for å vite hva som foregikk når klokka var 8.30, og det er overraskende dårlig, sier ordfører i Lillesand kommune, Arne Thomassen.

Ordføreren mener det handler om å bevare sikkerheten i kommunen.

– Flere bedrifter stoppet opp, datasystemer falt ut og mange butikker tapte mye penger fordi dette skjedde under Handelens dag i Lillesand, beskriver Thomassen.

Ordføreren forventer svar fra Agder Energi om hva som skjedde, og hvorfor ingen i kommunen fikk informasjon raskt, når selskapet gjør sin evaluering av hendelsen.

Arne Thomassen

Ordfører i Lillesand, Arne Thomassen er lite imponert over Agder Energi sin håndtering av strømbrudd onsdag.

Foto: Svein Sundsdal / NRK