- Det er registrert cirka 3700 planoverganger på det norske jernbanenettet.
– Ulykkesstatistikken viser at planovergangstrafikken representerer cirka 1/3 av dødsrisikoen knyttet til jernbanetrafikk.
Det sier prosjektleder i Jernbaneverket Område Sør, Sigurd Grønningsæter, til NRK.
Det finnes i dag om lag 360 usikrede planoverganger som Jernbaneverket enten ønsker å fjerne helt eller sikre på annen måte.
– I denne gruppen planoverganger ligger det største potensiale for risikoreduksjon. Overordnede planer og beregninger viser et investeringsbehov på cirka 1 milliard kroner for å få nedlagt eller sikret samtlige planoverganger innenfor denne gruppen, sier Grønningsæter.
Dette betyr i klartekst et årlig investeringsbehov på 100 millioner kroner de neste 10 årene.
Grønningsæter håper at dette arbeidet blir prioritert i budsjettene.
– De siste årene har de årlige investeringsrammene til denne typen tiltak i snitt ligget noe lavere enn dette, og vi håper selvfølgelig at dette arbeidet blir opprioritert på budsjettene de nærmeste årene, sier han.
Handlingsplan for Sørlandsbanen
Jernbaneverket har nylig revidert sin handlingsplan for Sørlandsbanens planoverganger og har siden begynnelsen av 1990-tallet arbeidet systematisk med sikkerhetsspørsmål knyttet til planovergangene på denne banestrekningen.
På Sørlandsbanen var det i mai 1996 registrert totalt 327 planoverganger på strekningen Kongsberg-Stavanger. Siden den tid er 243 planoverganger fjernet på denne strekningen.
Per i dag gjenstår i alt 84 planoverganger mellom Kongsberg og Stavanger og det vil koste drøyt 50 millioner kroner å fjerne disse, sier Grønningsæter.
Jernbaneverket regner med å bruke 10 år på jobben dersom man får bevilget nok penger til prosjektet.
Private planoverganger er en utfordring
– Planoverganger er en innretning som hører fortiden til. De ble bygget for trafikk med hest og kjerre og saktegående tog, sier Grønningsæter.
Han sier det er en omfattende jobb å få fjernet planovergangene som ofte ligger i tilknytning til private eiendommer.
Private grunneiere har ulike behov for å opprettholde planovergangen for å komme over jernbanelinja og til sin private eiendom.
– Dersom vi skal få disse stengt og lagt ned, så må vi få innløst disse rettighetene og vi må forhandle med dem som er berørt om alternative løsninger, sier han.
En jobb som startet på 90-tallet er nå i ferd med å bli sluttført, men krever fortsatt en god del penger og betydelig innsats.
– Det krever store investeringer og samarbeid med både kommuner og vegvesenet, sier Grønningsæter, som legger til at noen planoverganger vil bli stående i uoverskuelig fremtid.
Når arbeidene i handlingsplanen er utført om cirka 10 år vil det stå igjen om lag 20 planoverganger mellom Stavanger og Kongsberg som er for kompliserte å fjerne.