NRK Meny
Normal

Slik får du pengene dine etter Flynonstop-konkursen

Mange kunder som har bestilt flybilletter hos Flynonstop og betalt med bankkort, frykter at pengene er tapt etter konkursen i reiseselskapet. Country manager for VISA Europe i Norge, Wilhelm Wisbech, sier dette er en misforståelse.

Kortkunder får tilbake penger etter konkurs

Alle reisende som har betalt flybillettene med kort får tilbake pengene sine etter konkursen i Flynonstop.

Foto: Montasje:Per-Kåre Sandbakk / NRK

Det råder lett forvirring om reisende med Flynonstop, som har kjøpt billetter og betalt med ulike bankkort og kredittkort, virkelig får pengene tilbake.

Vil kundene få pengene sine tilbake etter konkursen i selskapet, eller er pengene å anse som tapt?

Får kunder som har betalt med kredittkort pengene tilbake, mens de som har betalt med bankkort taper sine penger?

Forbrukerrådet på Agder har tidligere gått ut med informasjon om at kunder som har betalt Flynonstop-billetten sin med kredittkort får pengene tilbake i henhold til kredittkjøpsloven i Norge.

Men ifølge Forbrukerrådet er det vanskeligere å få pengene tilbake for dem som har betalt med vanlig bankkort tilknyttet en bankkonto.

Men nå viser det seg at det også er muligheter for disse kundene, ifølge kortselskapet VISA.

VISA-regler løser problemene

Wilhelm Wisbech, Visa

Wilhelm Wisbech i VISA sier selskapets egne regler sikrer at alle kortkunder får tilbake penger etter konkursen i Flynonstop.

Foto: Helge Carlsen / NRK

– Hvis man har gjennomført et kjøp med et VISA-kort, uavhengig om det er et debet- eller kredittkort, og ikke har mottatt varen, så har de i henhold til vårt regelverk tilbakeførselsrett.

Det sier country manager for VISA Europe i Norge, Wilhelm Wisbech, på konkret forespørsel fra NRK om kundene taper pengene sine, eller har mulighet til å få pengene tilbake etter konkursen i Flynonstop.

– Kundene må ta kontakt med banken hvor de har fått kortet fra og reklamere, sier han.

Han sier VISA Norge har hatt disse reglene i lang tid.

– Dette er et regelverk vi har hatt i mange år, og som skal sikre at det er trygt og effektivt å handle med VISA. Hvis du handler med et VISA-kort og ikke får varen, så kan man som sagt be om å få pengene tilbake, sier Wisbech.

Reglene er klare

Eirik Nyberg

Eirik Nyberg i Forbrukerrådet er kjent med at VISA også dekker tap ved bruk av debetkort.

Foto: NRK

Eirik Nyberg i Forbrukerrådet er kjent med at VISA har egne regler på dette området, men mener på generelt grunnlag at kunder med kredittkort er bedre sikret i slike tilfeller som dette, enn kunder med rene debetkort.

– Når det gjelder kredittkort har man etter loven rett på å få pengene tilbake når det er snakk om svindel, konkurs eller andre beslektede tilfeller. Så her vil man ha 100 prosent sikkerhet for å få pengene igjen. Men når det gjelder debetkort så har man ikke etter loven rett til dette, sier Nyberg.

Han kjenner til at VISA har sine egne regler for debetkort.

– Jeg kjenner til at VISA tidligere har uttalt at de vil dekke denne typen situasjoner, sier Nyberg.

Kontakt banken

Rolf H. Søraker

Rolf Søraker i Sparebanken Sør ber kortkunder som har kjøpt flybilletter hos Flynonstop, om å ta kontakt med banken.

Foto: Odd Rømteland / NRK

Ansvarlig for kort og nettbank i Sparebanken Pluss, Åge Mørkesdal, bekrefter VISAs regler i forhold til alle typer kort, og han sier til NRK at kunder som har betalt Flynonstop-reisen med kort, må ta kontakt med banken.

– Cirka 40 bankkunder har så langt tatt kontakt med oss. Det vi kan si er at alle kunder som har betalt med debet- eller kredittkort får pengene igjen. Vi fyller ut et skjema og kunden må ha med seg billetten eller utskrift av reisedokumentene. Så sender vi dette videre til VISA, sier Mørkesdal.

Han kan ikke si noe om hvor lang tid det vil ta før kundene har fått tilbake pengene, men mener at denne saken er så spesiell at den vil løses raskt.

Også direktør for konsernstab i Sparebanken Sør, Rolf Søraker, ber kortkundene som har kjøpt flybilletter hos Flynonstop, om å ta kontakt med banken.

– Vi har lagt ut en melding på våre nettsider om hvordan kundene skal forholde seg. Alle kortkunder vil få pengene tilbake. Vi fyller ut et skjema med dokumentasjon og sender dette til Oslo, sier han.