Anledningen var FNs internasjonale dag for funksjonshemmede, som markeres lørdag 3.desember. Initiativet kom fra direktør Håvard Solum ved Scandic Kristiansand Bystranda.
Praktisk test på hjul
Han ville teste i praksis hvordan det er å være rullestolbruker på hotell, og utfordret derfor kollega Vibeke Tvedt ved Comfort Hotel, Kristiansand til en rullestolduell.
NRK Sørlandets reporter, Jørgen Håvorstad Johansen, sitter selv i rullestol, og fulgte de to gjennom oppdraget.
Opplegget gikk ut på å teste forholdene for funksjonshemmede ved den andres hotell, kort og godt ved å rulle inn på hotellet, og ta i bruk både spiseområdene, heiser, korridorer og rom.
Dommen over spiseområdet
Vibekes dom over fremkommeligheten i restaurantdelen til Scandic Hotel var overveiende positiv.
– Veldig godt tilrettelagt, god fremkommelighet og lett å forsyne seg av maten, var hennes kommentarer. Eneste skår i gleden var at glassene sto litt for høyt og at det var vanskelig å få tak i teen.
Tilsvarende var Solum fornøyd med forholdene på Comfort Hotel .
– Det var et par småting ved bufeen, men jeg synes stort sett det var bra, sier han.
Problemer med gardinene
På rommet hadde han problemer med å trekke for gardinene, sittende i en rullestol. Det samme hadde Vibeke på det rommet som hun og Håvard besøkte.
Et par andre småting finner hun også verdt å nevne.
– Søppeldunken sto litt kronglete plassert i forhold til selve skrivebordet, og det var litt mye møbler til å være tilrettelagt for funksjonshemmede, mener hun.
– Jeg må også få nevne at badekaret føles unødvendig. Det kunne vært enda bedre plass hvis man hadde kastet ut badekaret og heller bare hatt dusj, sier hun.
Egen assistanseknapp
Hun gir også hotellet høy score for at det finnes en assistanseknapp på veggen.
Vibekes totalinntrykk etter å ha rullet seg gjennom spiseområdet, rom og korridorer er likevel veldig positivt.
– De har gjort en veldig bra jobb, tatt hensyn til veldig mye, og jeg synes de kvalifiserer til å kalle seg ett av Norges beste hoteller når det gjelder utforming i forhold til funksjonshemmede, sier Vibeke Tvedt.
– Det var noen småting, men det er vanskelig å tilrettelegge hundre prosent. Jeg gir ham terningkast 5 pluss, sier hun.
Direktør Håvard Solum ga terningkast 4 til Tvedts hotell.
Tom Atle Steffensen, regionleder i Norges Handikapforbund, mener hotelldirektørene kunne gitt lavere terningkast.
– Ja, de var litt snille mot hverandre. Dette er dagligdagse problemer for oss, så de har et forbedringspotensiale, sier Tom Atle Steffensen, regionleder i Norges Handikapforbund: