Kommenterer flyktningkrisen i porselen

Mens flyktningstrømmen i Europa dominerer nyheter og politisk debatt, lager keramiker Sidsel Hanum sin personlige kommentar i porselen – på Sørlandets Kunstmuseum.

Sidsel Hanum: Karavane

SE VIDEO: Sidsel Hanum stiller opp installasjonen Karavane i Sørlandets Kunstmuseum.

Sidsel Hanum, keramiker

Sidsel Hanum, keramiker.

Foto: Line Oftedal Pedersen / NRK
Fat i horning-teknikk. Sidsel Hanum.

Sidsel Hanum bygger opp formene med tynne porselenstråder.

Foto: Line Oftedal Pedersen / NRK

– Jeg synes det er skammelig. «Godhetstyranni» – hva er det? Det er jo det vi må være: gode. Ikke tyranner. Men det er vel sånn de vil ha oss nå, sier Sidsel Hanum til NRK.

Hun bor og arbeider på Borøya i Tvedestrand.

Fram til september skal skjøre porselensgjenstander fra det lille keramikkverkstedet fylle utstillingslokalene i Sørlandets Kunstmuseum i Kristiansand.

Tar nyhetsbildet inn i porselenet

En stor sal domineres av installasjonen Karavane – en kommentar til hvordan vi behandler flyktninger som kommer til Europa.

– Når du er kunstner, jobber du alene. Men verden kommer inn via radioen. Jeg lytter til det som skjer. Og så preger det tingene mine.

Sidsel Hanum og mannen Arve Rønning var i Kina i høst da flyktningstrømmen toppet seg første gangen.

Fra installasjonen "Karavane", Sidsel Hanum

Fra installasjonen 'Karavane', Sidsel Hanum.

Foto: Line Oftedal Pedersen / NRK
Karavane. Sidsel Hanum

Elementer til installasjonen 'Karavane'. Sidsel Hanum.

Foto: Line Oftedal Pedersen / NRK

– I Kina fant jeg jeg den nydelige formen – en kalebass. Jeg støpte 88 stykker i porselen. Disse blir en del av «Karavanen» som er mitt bidrag til hva vi gjør med dem som kommer til Europa nå – fra Afrika, Midtøsten og andre deler av verden. Vi må jo bare ta imot dem. De som har rett på asyl, må få lov til å komme inn i Europa, sier Hanum.

88 enkeltindivider

De 88 kalebassformene har lik form, men med forskjellig farge er de blitt 88 enkeltindivider. De 88 formene ser levende ut.

– De er tørket og brent. Når du vrir på formen, blir den en helt annen. Det er en naturform. Men jeg har gitt mitt bidrag ved å fargelegge dem. For meg er de nesten blitt ungene mine.

Kalebassformene grupperes i klynger i installasjonen på Sørlandets Kunstmuseum.

– Flyktningene i grensetraktene i Hellas og Makedonia går de ikke på geledd. De klynger seg til dem de kjenner. Man trenger nærheten, kjærligheten, sier Hanum.

Horning

Sidsel Hanum: Luftegården

Sidsel Hanum: Luftegården. Laget etter 22. juli.

Foto: Line Oftedal Pedersen / NRK
Horning. Sidsel Hanum. Porselen.

Horningsteknikk. Sidsel Hanum bygger opp former og tegner med porselen.

Foto: Line Oftedal Pedersen / NRK
Horningsteknikk. Sidsel Hanum.

Horningsteknikk. Sidsel Hanum.

Foto: Line Oftedal Pedersen / NRK

På utstillingen i Sørlandets Kunstmuseum vises mange arbeider i såkalt horningsteknikk.

– Horning er en gammel teknikk hvor du har flytende leire i en hornlignende gjenstand. Jeg bruker en flaske, og tegner og broderer i porselen, sier Hanum.

En samtale med mor

En installasjon med assosiasjoner til eggeskall er tilegnet hennes mor som døde sist høst. Moren drev med høner og samlet mange tusen egg gjennom lange arbeidsdager. «En samtale med mor», er tittelen på «egg-installasjonen».

– Det er en anerkjennelse av alle spor, smerter og gleder for henne og for meg. Livet er like skjørt som porselenet i mine verk. Tykt eller tynt, sterkt eller svakt. – That's it!

Installsjon inspirert av egg. Sidsel Hanum

Installasjon inspirert av egg. «En samtale med mor». Sidsel Hanum.

Foto: Line Oftedal Pedersen / NRK