Fakta
LYD OG VIDEO
Hjelp | Mer lyd og video
ALT OM:
- LYD: KLM starter flyvninger på Kjevik - reporter Kari Jeppestøl
- LYD: Maersk venter hard konkurranse - reporter Kari Jeppestøl
- VIDEO: KLM til Kjevik i mars - reporter Line Oftedal Pedersen
- Kjevik flyplass Kristiansand - Sørlandet
Fra mars neste år vil selskapet fly fra Kjevik Lufthavn en gang daglig.
Ruta ble lagt ned for tre år siden fordi den gikk med store tap.
Markedssjef i KLM, Marco Redeker sier Kristiansand er den eneste storbyen KLM ikke flyr fra, og at mulighetene for drift av ruten nå er bedre enn på lenge.
Redeker sier til NRK Sørlandet at han håper at selskapet i nær fremtid skal kunne øke frekvensen på Kjevik. KLM hadde sist de hadde ruteflyging på Kjevik tre daglige avganger.
Leder av NHO Agder, Gunn Marit Eriksen, sier til NRK Sørlandet at organisasjonen er fornøyd med at forbindelsen til Amsterdam nå blir etablert på nytt.
Salgssjef i Maersk, Iver Holter-Andersen sier det nå blir hard konkurranse om passasjerene fra Kjevik til Europa. Maersk flyr 4 ganger daglig til København, og har slitt med å gå i balanse.
KLM var første selskap på Kjevik
KLM skal fly på Kjevik fra mars - med Fokker 70
KLM har en lang historie på Kjevik.
Selskapet var faktisk det første flyskapet som landet på Kjevik. Som første fly landet en DC-2 fra KLM både på Fornebu og Kjevik 1. juni 1939. De to flyplassene ble nemlig åpnet for trafikk samme dag.
Like etter krigen opprettet KLM en rute mellom Amsterdam og Oslo, med mellomlanding på Kjevik. Denne ruten var i virksomhet helt frem til 1971, da ble Kjevik slått av Gøteborg, som overtok mellomlandingen på Oslo-Amsterdam-ruten.
Prøvde igjen i 1999
"Den 28.mars 1999 var KLM tilbake på Kjevik. Denne gangen med en direkterute tur/retur Schiphol (AMS). Ruten ble startet etter sterke ønsker fra daværende adm.dir. John G. Bernander i forsikringsselskapet Gard og andre næringslivstopper i regionen.
Bakgrunnen var at Schiphol er ett av Europas sentrale knutepunkt for internasjonal flytrafikk. På denne måten kunne sørlendinger som jobbet innen skipsfart, offshore og lignende komme seg raskt ut i verden. Ruten ble fløyet med Fokker 50-maskiner fra KLM Cityhopper.
Den daværende samarbeidspartneren Braathens fungerte som generalagent med ansvar for salg, markedsføring og bakketjenester", skriver Nils Mosberg i en artikkel på Kjevik-sidene, et uoffisielt nettsted for flyplassen på Kjevik. Denne forbindelsen ble opprettholdt bare i ett år, og ruten ble nedlagt 3.juli 2000.
Første jet på Kjevik
Det første jetpassasjerflyet på Kjevik var en DC-9 fra KLM, som fløy på ruten Kjevik-Amsterdam fra 1. april 1968. Før den tid har selskapet brukt bl.a. Metropolitan, Vickers Viscount, Lockheed Electra og Fokker 50.
Når den nye ruten mellom Kjevik og Amsterdam åpner 28.mars neste år med en daglig flyging hver vei, så vil selskapet etter alt å dømme bruke en Fokker 70-maskin