Hopp til innhold

Klart nei til rushtidsavgift

Politikerne i formannskapet i Kristiansand sier et klart nei til rushtidsavgift. Konsekvensen kan bli at 60 millioner statlige kroner forsvinner.

Video Nei til rushtidsavgift

SE VIDEO: Formannskapet i Kristiansand sa i dag nei til rushtidsavgift. Kun et mindretall ønsket å innføre rushtidsavgiften for å sikre de såkalte belønningsmidlene fra staten.

Formannskapet i Kristiansand

Flertallet i formannskapet i Kristiansand vedtok i formiddag å si nei til rushtidsavgift.

Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRK

Tirsdag stemte fylkespolitikerne for å innføre såkalt tidsdiffensiert bompengebetaling i Kristiansand-regionen, men i dag sa Kristiansand-politikerne som ventet nei til ordningen, som er en variant av rushtidsavgift.

Ap, Venstre og SV sa ja

Bakgrunnen for at rushtidsavgift i regionen har blitt aktualisert igjen, er at biltrafikken i regionen ikke har gått nok ned til å blidgjøre samferdselsministeren.

Dette kan føre til at 60 millioner i såkalte belønningsmidler fra staten forsvinner.

Det var Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Pensjonistpartiet som sørget for flertall for nei-siden.

Arbeiderpartiet, Venstre og SV ville innføre avgiften for å få de såkalte belønningsmidlene.

At politikerne i Kristiansand sier nei, betyr i praksis at det ikke blir rushtidsavgift.

Ordføreren tror på belønningsmidler

Ordfører Arvid Grundekjøn (H) har likevel godt håp om å få belønningsmidlene. Han sier målet om adferdsendring for lokale bilister er nådd, og mener dette må være det viktigste kriteriet for å få utdelt pengene.

– Hvis vi ser på det tallmessige, så er det to kriterier. Det ene er at totaltrafikken skal gå ned fra 2010. Det målet møter vi, målepunktene viser en nedgang på 2.8 prosent nå ved utgangen av oktober, sier Grundekjøn.

– Så er det spørsmål om nedgang på fem prosent i rushtid. Det møter vi ikke direkte, vi har en målt nedgang på to prosent. Men i tillegg åpner avtalen for at det skal tas hensyn til befolkningsøkningen. Det gjør at kravet blir litt mildere, sier ordføreren.

Han argumenterer også med at gjennomgangstrafikken har økt vesentlig, og viser til Bergen, der lokalpolitikerne i kampen for belønningsmidler har fanet at de ikke kan holdes som ansvarlig politisk myndighet for at gjennomgangstrafikken øker.

For å få utdelt pengene er det tredje kravet at rushtidsavgift eller lignende må innføres, om det er nødvendig for å få trafikken ned på statens ønskede nivå. Siden det ikke er spesifisert hvilket nivå avgiften skal ligge på, mener Grundekjøn kriteriet er umulig å forholde seg til.

Frykter millionene glipper

Aps Åse Paulsen frykter nå at belønningsmidlene uteblir.

– Det er usikkert om dette vedtaket er tilstrekkelig for å oppfylle kriteriene som ligger i belønningsavtalen, sier Paulsen til NRK.