NRK Meny
Normal

- Skader vårt omdømme

Journalistklubben i Fædrelandsvennen klager sin egen avis inn for Pressens Faglige Utvalg.

Hans-Christian Vadseth

Sjefredaktør Hans-Christian Vadseth liker svært dårlig journalistklubbens klage.

Foto: Berge, Asbjørn Odd / Asbjørn Odd Berge/NRK

Journalistene mener at Fædrelandsvennen ikke skiller mellom reklame og redaksjonelle artikler. I et bilag om butikkene i Sørlandsparken, som var ilegg i avisen 2. januar, har bilaget samme logo som avisen.

Fædrelandsvennen bilag

Faksimile Fædrelandsvennen

Foto: NRK

Sjefredaktør Hans-Christian Vadseth reagerer på at journalistklubben klager avisen inn for PFU. Han tror klagen vil skade Fædrelandsvennens omdømme.

- Jeg tror klagen vil være skadelig for Fædrelandsvennens omdømme uansett hva utfallet av klagen måtte bli, sier Vadseth til NRK.

Kveler den interne debatten

Redaksjonsklubben viser i sitt siste vedtak til at temaavisen Sørlandsparken representerer et alvorlig brudd på pressens Vær Varsom plakat, som har bestemmelser om å skille reklame og redaksjonelt stoff.

Sjefredaktør Hans-Christian Vadseth beklager redaksjonsklubbens avgjørelse fordi det vil bli vanskeligere å drøfte saken videre internt i avisen.

- I det året jeg har vært i avisen har vi hatt en god og løpende debatt om etikk og jounalistikk internt på huset. Den debatten vil jeg gjerne ha der. Men når deler av redaksjonklubbben velger å sende klage til PFU så hindrer det alle andre ansatte i mediehuset å ta del i debatten internt - med det vi kunne ha lært av den. Det synes jeg er dumt, sier Vadseth.

Klagen til Pressens Faglige Utvalg topper situasjonen med en lang rekke konflikter, som ifølge Vadseth har sitt utspring i misnøye med høstens lokale lønnsoppgjør i avisen.

LES:STRID I FÆDRELANDSVENNEN

Det avviser klubbleder Marianne Gauslaa i Fædrelandsvennen. Hun sier at denne saken ikke har noe med den lokale lønnstvisten å gjøre.