Kjøper mye turtøy i dårlig vær

Et ustabilt sommervær fører til godt salg av turtøy og andre fritidsklær. Det sier sjefen for klesprodusenten Stormberg i Kristiansand, Steinar J. Olsen.

Steinar J. Olsen

Turtøyprodusenten Stormberg er godt fornøyd med det ustabile sommerværet og mener været fører til økt salg av tur- og fritidstøy.

Foto: Einar Kleveland / NRK

Så langt har sørlandssommeren ikke vært helt slik som mange kunne ønske seg med varme og sol fra en skyfri himmel.

Det ustabile været har preget store deler av landet så langt i sommer, men turtøyprodusenten Stormberg i Kristiansand er svært fornøyd både med sommerværet og omsetningen så langt i sommer.

– Dette har vært en sommer med mye varierende vær og det har vært veldig bra for omsetningen i Stormberg og i resten av sportsbransjen, sier Olsen til NRK.

Også regntøyprodusentene liker det dårlige sommerværet.

– Det dårlige sommerværet er god butikk. For regntøy har blitt trendy og salget går som aldri før.

Det sier regntøydesigner Tim Maichal som selger tøyet sitt til 14 ulike land, og har avtaler med sju nye butikker i Norge fra høsten av.

50 prosents økning

Steinar J. Olsen

Steinar J. Olsen i Stormberg smiler bredt etter en omsetningsøkning på 50 prosent.

Foto: Anne Wirsching / NRK

Klesprodusenten Stormberg har hittil i sommer hatt en omsetningsøkning på over 50 prosent i sine butikker, sammenlignet med samme periode i fjor.

Selskapet kan dermed notere seg for en svært hyggelig omsetningsvekst for andre sommeren på rad.

– Det var ikke noe perlevær i fjor heller og vi hadde også da en omsetningsøkning, men på tross av det har Stormbergbutikkene hittil i sommer hatt en omsetningsøkning på 51 prosent, sier Olsen.

Steinar J. Olsen er ikke i tvil om at det ustadige sommerværet har vært en viktig årsak til økt etterspørsel etter tur- og fritidstøy.

– Vi er i vekst og har også hatt vekst tidligere i år, men ikke så kraftig vekst som i sommer. Det dårlige været har slik sett vært en god drager for økt omsetning. Folk har behov for varme jakker og maritime tette ytterjakker og varmt turtøy til å være i fjellet med, sier han.

Været styrer kjøpet

Også dreiningen i hva kundene kjøper er sterkt avhengig av været.

Han sier det har vært mindre etterspørsel etter badetøy, mens flere kjøper varme og vanntette plagg.

– Ja været påvirker veldig. På samme måte som når det nærmer seg barnehagestart. Hvis det har vært fint vær før barnehagestart selger vi lite parkdresser og regntøy selv om foreldre vet at det kommer regn utover høsten.

Han sier at også turistene må kjøpe ekstra tøy dersom det viser seg at tøyet de har med ikke er helt tilpasset ferieværet.

– Mange har kanskje bare pakket sommertøy og har ikke tatt høyde for at det er ruskete vær, og de trenger å tilpasse feriegarderoben ut ifra hvordan været er, sier Olsen.