Kirkens SOS starter chatting med de unge

Kirkens SOS på Sørlandet vil starte en chatte-tjeneste rettet mot barn og unge. Over halvparten av de som tar kontakt på telefon har selvmordstanker. Nå vil Kirkens SOS hjelpe flere ungdommer via datamaskinen og chatting.

Asle E. Bjorvatn

Asle E. Bjorvatn i Kirkens SOS sier det er viktig å nå ungdommene og hjelpe, og derfor ønsker man å tilby en chatte-tjeneste.

Foto: Håkon Eliassen / NRK

Kirkens SOS har nesten 40 års erfaring med å drive krisehåndtering via telefonen.

Telefontjenesten er godt kjent, men nå ser organisasjonen et økende behov for å være på andre plattformer der spesielt unge befinner seg.

SOS-chat har vært prøvd ut i Oslo, Stavanger, Trondheim og Bergen og responsen har så langt vært meget god, uten at man har drevet særlig mye reklame for tilbudet.

Nå vil Kirkens SOS på Agder starte en slik chatte-tjeneste rettet mot barn og unge på Sørlandet, og mener behovet er stort.

Må være der ungdommen er

– Ungdommen sitter hjemme og sliter og vi opplever en stor pågang der hvor vi har prøvd ut dette tilbudet. Og det er jo nesten et eget fag når det gjelder hvordan man skal chatte med ungdommen slik at de skal føle seg trygge. Vi driver derfor opplæring nå av våre medarbeidere i forhold til dette.

Det sier daglig leder i Kirkens SOS Agder, Asle E. Bjorvatn, til NRK.

Han sier dette handler om å være et profesjonelt medmenneske og tilpasse seg den tekniske utviklingen i samfunnet.

– Dette er en av de nye plattformene som vi bare er nødt til å være på. Den tekniske utviklingen skjer hele tiden. Det begynte med telefonen. Og det var ekspansivt hele tiden. Så har vi prøvd et mailsystem hvor vi lover svar innen 24 timer. Og nå har vi prøvd ut chatting. Og de byene hvor dette er prøvd ut, opplever at pågangen er enorm og økende, sier Bjorvatn.

Han sier målgruppen for chatten er ungdom mellom 15 og 25 år, og at dette er en målgruppe som man vanligvis ikke treffer på SOS-telefonen.

– Hovedtyngden av dem som ringer oss er mellom 35 og 60 år gamle. På chatten når vi lenger ned. Ungdommen er online, og da må vi også være online der hvor de er, sier han.

Positivt

Malin Sofie Leirvik

Malin Sofie Leirvik er positiv til en chatte-tjeneste fra Kirkens SOS.

Foto: Håkon Eliassen / NRK

Malin Sofie Leirvik er elev ved Tangen videregående skole i Kristiansand.

Hun er positiv til en slik chatte-tjeneste.

– Jeg synes dette er en god ide. På mange måter er det mye lettere å komme frem med ting via en chat, sier hun.

Leirvik sier mange unge nok vil føle seg mye mer anonyme og trygge ved å fortelle om sine tanker og problemer via en chat, enn å bruke telefonen.

– Når man driver med chat så er man mye mer anonym enn når man bruker stemmen og snakker i telefonen. På en chat kan man enklere beskrive følelser. Når man snakker i telefonen kan man fort stamme litt og bli litt mer nervøs, men når man skriver på en chat så har man litt bedre tid på seg, og man kan mer tenke gjennom de tingene man vil si, sier hun.

Hun tror mange ungdommer nok vil bruke en slik chatte-tjeneste.

– Hadde jeg selv hatt problemer som jeg ikke ville snakke med noen om, så kunne jeg godt ha gjort det på en chat med noen jeg ikke kjente og fått hjelp der av profesjonelle, sier Leirvik.

Alle er på nett

Siren Frigstad

Siren Frigstad sier ungdom lett vil kunne bruke en slik tjeneste, siden alle unge er på nett.

Foto: Håkon Eliassen / NRK

Siren Frigstad er også elev ved Tangen videregående skole i Kristiansand.

Hun sier det er viktig at de som skal hjelpe ungdom er på de plattformer hvor ungdommen befinner seg.

– Nå til dags er nesten alle på nett. Alle har en PC og alle sitter på nett. Og jeg tror det er lettere å ta kontakt der enn å ringe et telefonnummer, sier Frigstad.

Hun legger til at mange ungdommer kan oppleve det som litt vanskelig å ringe et telefonnummer dersom man har problemer.

– Hvis du har problemer og er lei deg så kan det være vanskelig å ringe et telefonnummer. Det vil være lettere bare å skrive det du føler. Og samtidig er du helt anonym, sier hun.

Svært viktig tjeneste

Mona Krahl Johansen

Mona Krahl Johansen i MINOs sier det er viktig med en chattetjeneste for å hjelpe ungdom.

Foto: Håkon Eliassen / NRK

Mona Krahl Johansen er initiativtaker til organisasjonen MINOs som jobber for å forebygge selvmord.

Hun synes det er viktig at Kirkens SOS nå forsøker å nå de unge gjennom det nye chatte-tilbudet.

– Jeg synes jobben som Kirkens SOS gjør nå ved å utvide chatten sin, er veldig viktig, fordi de tar ungdom på alvor ved å møte de der de er og hvor de er trygge. Det å være anonym er mye lettere på en chat og ungdommen slipper å forholde seg til snakking når de er kjempegode på skriving og er vant til det, sier hun.

Hun sier det er viktig at tjenesten er tilgjengelig når ungdom har behov for å få kontakt med noen som kan lytte og hjelpe.

– Det er viktig å hjelpe ungdom når de trenger det og slik sett er dette en akutt hjelp. Men det aller viktigste er forebygging av selvmord. Og jeg vet at Kirkens SOS har 50 prosent andel av selvmordstruede personer som tar kontakt, og at ungdom ligger veldig høyt. Og det er viktig at de tar tak i dette, sier Krahl Johansen.

Kirkens SOS på Sørlandet vil starte en chat for barn og unge. Over halvparten som tar kontakt på telefon har selvmordstanker. Nå vil Kirkens SOS nå de unge der de er.