Daglig leder Harald Sannarnes i selskapet Din Reisepartner er oppgitt etter at selskapet Flynonstop har begjært oppbud og styrer mot en konkurs.
Reiseselskapet til Sannarnes skreddersyr gruppereiser og turprogram etter behov og ordner alt for kundene.
Sannarnes har booket og betalt en reise for en gruppe på 22 stykker fra en barnehage som skulle på tur og reise med Flynonstop til Dublin den 7. november og med retur den 10. november.
– Nå må jeg finne løsninger for hvordan jeg skal få de på tur og eventuelt se på hva jeg kan gjøre i forhold til å begrense tapet, også mitt, så mye som mulig. Målet er å få de på tur, men ikke for enhver pris, sier Sannarnes til NRK.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Ikke overrasket
Flynonstop har informert sine kunder om at det er gjort en avtale med SAS om at flykunder med Flynonstop kan få spesialpriser med SAS.
Det har ikke Sannarnes noe særlig tro på.
– Det står at SAS vil være behjelpelig med spesialpriser. Det tror jeg ikke på før jeg får det bekreftet. Så vi får se hva som blir ordnet. Norwegian har i alle fall ikke plass for min gruppe på 22 stykker, sier Sannarnes.
– Hva tenkte du da du fikk nyheten om konkursen i Flynonstop?
– Jeg ble ikke overrasket, for jeg har hatt en grunnleggende skepsis hele tiden. Men det var noe med holdninger og måten å gå ut på og mangelen på bransjekunnskap da de startet, som fikk meg til å være skeptisk. Jeg er glad de har prøvd, men de burde ha satt seg bedre inn i markedet før de bare satte i gang, sier han.
– Men du som aktør i markedet valgte likevel å bruke Flynonstop?
– Ja, for jeg trodde og tenkte at de holder vel kanskje ut året. Det var min tanke ut ifra den kapitalen de hadde, men det holdt ikke, sier han.
- LES OGSÅ:
Jobber med en løsning
Sannarnes jobber nå intenst for å løse flyproblemene for sin reisegruppe på 22 personer.
– Jeg har sagt til de at jeg jobber med en løsning. Men jeg har jo også visse ting å forholde meg til i forhold til kansellering som er utenfor min kontroll, men vi vil jo gjerne få de på tur. Men det hjelper jo ikke noe særlig når vi ikke får noe svar fra Flynonstop, sier han.
54.000 kroner ser ut til å være tapt, i tillegg til skuffelsen over ikke å få reise og et eventuelt kjøp av nye flybilletter med et annet selskap.
– 54.000 kroner er kostprisen min for denne turen. I prinsippet står vi i fare for å tape alle pengene, pluss de billettene vi må kjøpe i tillegg for å få gruppen på tur. Så det kan fort bli 130.000 kroner, avslutter Sannarnes.