Det sier han som et direkte svar på spørsmål fra stortingsrepresentant Kjell Ingolf Ropstad fra Kristelig Folkeparti i Aust-Agder.
Ropstad tok opp saken, og brukte bedriftene Rygene-Smith & Thommesen i Arendal og Bergene Holm i Åmli som eksempler på bedrifter som kan slite med å overleve.
– Denne konkrete saken knyttet til Bergene Holm AS i Åmli viser klart behovet for en slik evaluering.
Det skriver samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i sitt svar til Ropstad.
- Les også: Får ikke bruke «monstertrailere»
- Les også: – Monstervogntog gir økt trafikkfare
Forbudt med monstre på småveier
Modulvogntog, eller såkalte "monstertrailere", kan være opptil 25,25 meter lange, og veie omtrent 60 tonn.
Disse vogntogene er egentlig forbudt å kjøre på norske veier.
Men den forrige regjeringen åpnet opp for bruken av dem på flere prøvestrekninger frem til 2017.
Modulvogntognettet i prøveordningen består av 22 hovedveistrekninger og flere tilknytningsstrekninger.
Blant annet er det åpnet for å kjøre modulvogntog på hele E18 fra Oslo til Kristiansand.
Men modulvogntogene får ikke kjøre lenger enn 17 kilometer på tilførselsveier inn fra E18.
Det er derfor flere bedrifter har reagert, fordi de ligger for langt unna til å kunne bruke modulvogntog, eller «monstertrailere».
Dermed taper bedrifter som Bergene Holm i Åmli konkurransen fordi de ligger 26 kilometer fra E18, altså ni kilometer for langt borte til å kunne frakte tømmer og materiale med modulvogntog.
- Les også: 50 tonn tunge giga-vogntog på E18
Saken fortsetter under videoen
Vil ha en vurdering
Nå har altså Kjell Ingolf Ropstad spurt samferdselsministeren om hvorfor det er satt en slik kilometergrense.
Han lurer også på om statsråden vil endre grensen slik at det er veiens tåleevne, og ikke avstanden, som avgjør om vogntogene får kjøre der når dette blir permanent.
Og statsråden har svar som gir håp for blant annet Bergene Holm i Åmli.
– Maksimalgrensen på 17 kilometer, som nå praktiseres, må sees i sammenheng med at kjøring med modulvogntog ble innført som en prøveordning, skriver Solvik-Olsen.
Regjeringen har som mål å gjøre prøveordningen med modulvogntog om til en permanent ordning. Evalueringen skal være ferdig innen 1. juni 2014.
– Jeg har bedt Vegdirektoratet om å evaluere ordningen, for å ha et grunnlag for dette arbeidet, skriver Solvik-Olsen i sitt svar til Ropstad.
– Jeg har også bedt Vegdirektoratet om en særlig vurdering av den aktuelle strekningen (Red.anm. veien inn til Bergene Holm i Åmli), slik at den eventuelt kan åpnes for modulvogntog straks etter at en ny permanent ordning er vedtatt, skriver han.