Statens vegvesen vurderer nå å forby salting av glatte veier på spesielt sårbare strekninger på Sørlandet.
En fersk rapport viser at mange vassdrag langs sørlandske veier er spesielt forurenset av veisaltet.
Men nå lover vegvesenet at de nedslående resultatene vil få konsekvenser for veisikringen framover.
Salteforbud
Norsk institutt for vannforskning, NIVA, har på oppdrag fra Statens vegvesen, undersøkt konsekvensene av veisalting. Ifølge forsker Atle Hindar fører veisaltet til at sirkulasjonen i innsjøene stagnerer - noe som kan resultere i algevekst. Dette er en utvikling som bekymrer grunneiere og bønder langs sørlandsveiene.
Miljøplagene veisaltet forårsaker, kan føre til forbud mot salting av glatte veier.
- Det som kan skje er at vi forbyr bruk av salt der det er spesielt ømfintlige ting og brønn-problematikk. Det vil spesielt gjelde mindre trafikkerte veier hvor vi kan bruke andre strømidler, sier Gunnar Lien, trafikksjef i Statens vegvesen, Region Sør.
Ikke på hovedveiene
Men når det gjelder E18, er trafikken for stor til at salting kan bli forbudt.
- På E18 er det vanskelig. Her er det mye trafikk, og vi vet at bruk av salt fører til færre ulykker. Derfor er det ikke lett å forby veisalting her, sier Lien.