Herad Bygdelag i Farsund har kjempet en lang kamp for å få asfalt på fylkesveien mellom Åpta og Lyngdal – en strekning på 20 kilometer. Men i fylkeskommunens investeringsbudsjett er det bare penger til å asfaltere to kilometer i året! Budsjettposten til fast dekke til grusveier er nemlig på bare fem millioner kroner i året.
Ødelegger bilene
– Vi har bedt Farsund kommune prioritere veien, men ikke nådd fram, sier leder i Herad Bygdelag, Leif Jarle Kristiansen.
– Vinterstid er veien så dårlig at vi ødelegger bilene. Folk som arbeider i Lyngdal har flere ganger vært nødt til å kjøre rundt – via Farsund. Vi er også skattebetalere som har krav på en kjørbar vei, sier Kristiansen.
Men fylkesveien mellom Åpta og Lyngdal grense ser ikke ut til å være dårlig nok. Den blir ikke prioritert av verken kommune eller fylkeskommune.
Dråpe i havet
Det er behov for hele tre milliarder kroner dersom alle fylkesveistrekningene i Vest-Agder skal utbedres til ønsket standard. I dag bruker fylkeskommunen 70 millioner kroner årlig på fylkesveiene. Pengene skal dekke blant annet rassikring, tunnelutbedringer, kollektivtiltak, rekkverker, gang- og sykkelveier osv.
Og størrelsen på budsjett et fremover ser ikke ut til å øke betydelig. Noe mer penger kan komme fra Staten, og fylkeskommunen kan omprioritere litt – men dette blir trolig dråper i havet.
- Les også: Koster 4 milliarder å fikse veien
- Les også: Demper forventninger om veipenger
Utfordrende
Rådgiver Lasse Moen Sørensen i samferdselsseksjonen i Vest-Agder fylkeskommune sier at situasjonen er utfordrende og at det blir desto viktigere å prioritere best mulig i forhold til midlene som finnes.
– Kommunene lager sin prioriteringsliste som deretter vurderes faglig av Statens vegvesen.
Sørensen sier at det er lite trolig at veien mellom Åpta og Lyngdal grense blir prioritert.
– Heller ikke Farsund kommune har prioritert den strekningen. For budsjettposten "fast dekke på grusveier" er svært knapp – fem millioner kroner årlig.
Disse får mest
De veiprosjektene som ligger an til å få de store bevilgningene de neste fire årene er blant andre:
- Fv 460 i Lindesnes syd for E39 Solheim bru i Sirdal
- Fv 759 Nøkland–Rossevatn i Hægebostad
- Fv 359 i Åseral
- Den såkalte "militærveien"–Fv 42–mellom Aust-Agder grense og Tveiten i Audnedal.
– Det vil alltid være et stort gap mellom ønsker og tildelinger. Det må vi bare leve med, sier rådgiver Lasse Moen Sørensen.
Men beboerne i Herad har ikke tenkt å gi opp.
– Vi kommer til å skrive nye brev for å forsøke å bli prioritert i neste omgang, sier leder i Herad Bygdelag, Leif Jarle Kristiansen.