NRK Meny
Normal

Intern krangel i Frp om Gullknapp

Det er intern strid og uenighet i Fremskrittspartiet om ruteflyvninger fra Arendal lufthavn Gullknapp vil skade flytilbudet på Kristiansand lufthavn Kjevik.

Gullknapp

Det nærmer seg ruteflyvninger fra Gullknapp i Froland.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

Stortingsrepresentant Åse Michaelsen fra Vest-Agder Frp mener konsesjonen som nå er gitt til Gullknapp, vil virke skadelig på det totale flytilbudet i landsdelen.

Kollega Ingebjørg Godskesen fra Aust-Agder Frp er uenig og mener Kjevik og Gullknapp vil utfylle hverandre på en god måte.

Godskesen mener også at hun har regjeringens støtte i dette synspunktet.

Godskesen kjemper for Gullknapp

Ingebjørg Godskesen

Ingebjørg Godskesen fra Aust-Agder Frp.

Foto: Håkon Eliassen / NRK

Ingebjørg Godskesen har i flere år arbeidet hardt i eget parti og inn mot regjeringen for å få til faste flyvninger fra Gullknapp.

Denne uken ble det kjent at det er aktuelt å starte flyvninger fra Arendal lufthavn Gullknapp til Oslo i tillegg til oljeruter til Stavanger og Bergen.

Det sa daglig leder Jan Morten Myklebust da han møtte politikerne i formannskapet i Froland.

Han opplyste at rutefly til Stavanger, Bergen og Oslo antakelig starter våren 2017.

Godskesen er fornøyd med opplysningene.

– Dette er jo en fantastisk flott flyplass og jeg har veldig stor tro på at Kjevik og Gullknapp kan samarbeide. De har forskjellige verdier. Gullknapp er en flyplass hvor man også kan ha cargo. Du kan også ha charterfly og da større fly enn man kan ta ned på Kjevik, sier Godskesen.

Frykter dårligere Kjevik-tilbud

Åse Michaelsen

Åse Michaelsen fra Vest-Agder Frp.

Foto: Håkon Eliassen / NRK

Til tross for at Frp har hatt flyvninger fra Gullknapp programfestet i sitt partipolitiske program, så er det svært ulike meninger om saken internt i partiet.

Åse Michaelsen, som sitter i samferdselskomiteen på Stortinget, har et stikk motsatt syn på konsekvensene av flykonsesjonen på Gullknapp.

– Det er klart at hver passasjer som forsvinner vekk fra regionsflyplassen, som Kjevik er vedtatt å være, vil bety færre muligheter til å opprettholde både tilbud og ruter, sier Michaelsen.