Det har gått tre uker siden Ingrid Sletteide fra Kristiansand fortalte NRK hvor opprørt hun var over at hun ikke lenger får utbetalingsmeldingene fra Nav i postkassen.
Hun synes det er for vanskelig å gå inn på Navs nettside for å få tilgang på pensjonsslippen, slik det har vært lagt opp til siden nyttår.
Torsdag fikk hun nyheten om at hun skal få slippen tilbake i posten.
– Det er jeg veldig glad for. Da får jeg i hvert fall de opplysningene jeg trenger, sier Sletteide.
Vil ta vare på dem som ikke klarer å henge med
Fortvilet over slippen som uteble, skrev 81-åringen brev til Pensjonistforbundet som startet et opprop for å få «slippen» tilbake i posten. Sletteide var tydeligvis ikke den eneste som hadde et ønske om dette. Oppropet ble signert av 32 000 personer.
Torsdag ble det tydelig at disse har blitt hørt.
Det var Senterpartiet som fremmet forslag om at pensjonistene skulle få slippen tilbake, men det var KrFs løse forslag i saken som fikk flertall i Stortinget.
Nestleder i KrF, Kjell Ingolf Ropstad, er veldig fornøyd med at det nå blir en endring.
– Selv om jeg personlig er glad for nye digitale løsninger, handler dette om å ta vare på dem som ikke er det, og som ikke klarer å henge med på digitaliseringen, sier han.
– Det er veldig lenge til juli
Sp ville gjeninnføre slippen fra nyttår. KrF foreslo 1. juli, og det er datoen som nå er satt.
Selv om Sletteide er veldig fornøyd med at slippen igjen skal dumpe ned i postkassen hennes, er hun ikke like fornøyd med at det først vil skje til sommeren.
– Det er veldig lenge til juli, men slippen kommer i hvert fall, sier hun.
I mellomtiden har ikke Sletteide noe annet valg enn å gå i banken for å få opplysningene hun vil ha. Det fungerer dårlig for henne som ikke er så god til bens.
Forstår engasjementet
Ropstad forstår at dette har skapt så stort engasjement.
– Jeg tror dette handler om å føle seg satt utenfor. Derfor har det vært viktig å finne en løsning på dette, sier han.
Ropstad sier at Stortinget skal jobbe med å finne ut hvordan pensjonistene skal kunne gi beskjed om de ønsker utbetalingsmeldingen digitalt eller å få den tilsendt slik at den havner i postkassen.
Han ser for seg at dette kan løses ved at den enkelte oppsøker Nav-kontoret eller ringer og gir beskjed om at de ønsker utbetalingsmeldingen på papir hjem i postkassa.