NRK Meny
Normal

Slik driver nordmenn ulovlig båtferie i Norge

Norske båteiere som har feriebåten liggende i utlandet, uten å betalte importavgifter, kan ikke legge én eneste dagstur til norske farvann.

Smuglet båt

Kontorsjef i Tollvesenet i Kristiansand, Helge Breilid, med en båt som ble smuglet inn i 2010.

Foto: Håkon Eliassen / NRK

Ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie i blader som Båtliv og Seilas, bekrefter at vinteropplag i utlandet har lønnet seg de siste årene. Han tror ikke momssvindel nødvendigvis følger i kjølvannet.

– Det er en god del nordmenn som har båtene sine i vinteropplag i Sverige. Svenske vestkysten har mange dyktige båtbyggere som har satset på vedlikehold og reparering. Mange benytter seg av dette, sier Nissen-Lie.

Er båten kjøpt i utlandet er reglene klare. Da kan man ikke seile i norsk farvann uten at importen er klarert.

– Det er bare personer som ikke bor i Norge som kan ta med båten tollfritt og bruke den midlertidig i landet, sier Britt Hilde Øiseth i Tolldirektoratet.

Har avslørt smugling

Både tollvesen og båtbransje tror enkelte spekulerer i å ha båten i utlandet for å unngå hundretusener i moms.

Hvor mange som «opererer» på denne måten er vanskelig å tallfeste, ifølge Tolldirektoratet. Men Toll- og avgiftsdirektoratet har avdekket flere svindelsaker.

– Det har vært avdekket noen saker der vi mener båten er smuglet til Norge, sier Brit Hilde Øiseth, som er fungerende underdirektør i Kontrollavdelingen, Toll- og avgiftsdirektoratet.

Hun forteller at juksingen skjer ved at lystbåter enten er smuglet inn, eller så er det oppgitt færre hestekrefter enn det motoren faktisk har.

Andre opplyser ikke at båten har to motorer.

16 saker som gjaldt import-svindel med fritidsbåt ble i fjor stempla som «spesielt alvorlige» av norske tollmyndigheter.

Stanset havseilere

I sommer stanset tollerne på Sørlandet to havseilere. Der var ikke papirene i orden.

For fire år siden ble en seilbåt forsøkt smuglet til Norge fra Spania.

Den 49 fots store seilbåten kostet 1,5 millioner kroner i Spania, mens i Norge ville prisen ha vært tre millioner kroner.

– Jeg tror det er kanskje flere som spekulerer i å la båten ligge i Sverige og venter med å «momse» den inn, sier Jan Petter Meringdal i Lunde Båt.