Torild Skogsholm
I en pressemelding fra samferdselsminister Torild Skogsholm heter det:
Regjeringen foreslår at det over statsbudsjettet for neste år skal bevilges i alt 5 845,6 millioner kroner til jernbaneformål. Dette er en økning på 285 millioner kroner, eller 5,1 prosent, sammenliknet med saldert budsjett for 2002.
- Regjeringen vil styrke jernbanens betydning der den har sine største miljø- og transportmessige fortrinn. Økningen av jernbanebudsjettet er derfor en viktig del av regjeringens ekstra innsats for bedre kollektivtransport. Innenfor jernbanebudsjettet har regjeringen særlig prioritert drifts- og vedlikeholdstiltak som styrker sikkerheten og bidrar til å bedre regulariteten og punktligheten i togtrafikken. Også satsingen på mer brukervennlige stasjoner og trafikknutepunkt blir trappet opp, samtidig som nytt, moderne togmateriell skal settes inn på noen av de mest trafikkerte togstrekningene, sier samferdselsminister Torild Skogsholm.
Til Jernbaneverket, som er ansvarlig for drift, vedlikehold og utbygging av jernbanens linjenett, er det foreslått 4 438,4 millioner kroner. Dette er en økning på 196,7 millioner kroner, eller 4,6 prosent sammenliknet med saldert budsjett for 2002.
Utbygging i begge ender
Bygging av nytt dobbeltspor på strekningen Sandvika – Asker, på Drammensbanen, er det viktigste investeringsprosjektet, med en bevilgning på 900 millioner kroner neste år. I tillegg er det satt av midler til planlegging av nytt dobbeltspor Sandnes – Stavanger, på Jærbanen, og ny Lysaker stasjon, på Drammensbanen. Regjeringen foreslår også økte bevilgninger til utvikling av brukervennlige stasjoner og trafikknutepunkt og igangsetting av arbeid med å bygge nytt kryssingsspor på Kongsvingerbanen.
1386 millioner kroner av den foreslåtte bevilgningen til jernbaneformål gjelder statens kjøp av persontransporttjenester fra NSB BA. Dette er en økning med 88 millioner kroner eller 6,8 prosent, sammenliknet med 2002. Økningen har for det meste sammenheng med anskaffelse av 36 nye lokaltogsett i nærtrafikken i Oslo-området og i Stavangerområdet. I en ny fireårs avtale mellom Samferdselsdepartementet og NSB AS er det i all hovedsak lagt til grunn en videreføring av dagens togtilbud. Ordningen med statlig kjøp av persontransporttjenester omfatter nærtrafikk rundt Oslo, Bergen og Stavanger, Trondheim, intercitytrafikk og regiontog (medregnet Nordlandsbanen) og lokaltog. Sammenlignet med tidligere avtaler inneholder den nye avtalen en endring som betyr at det skal settes av midler til resultatorienterte tilskudd eller bonusutbetalinger til NSB AS, dersom selskapet oppnår visse forhåndsfastsatte kvalitetsmål.