Miljøverndepartementet har avgjort saken etter en langvarig strid mellom miljøvernintereresser og veimyndighetene.
Dagalternativet vant
Dermed har lokale krefter som har kjempet mot det såkalte dag-alternativet, tapt kampen. Bystyret i Lillesand gikk inn for tunnell med 16 mot 13 stemmer i september i fjor.
Oppfyller miljøkrav
Departementet skriver i sitt brev om saken til Fylkesmannen i Aust-Agder at det er en samlet vurdering som ligger bak avgjørelsen. Det legger vekt på at alternativet med daglinje over Kaldvellheia - med avbøtende tiltak - oppfyller gjeldende miljøkrav.
- Dagalternativet er lagt dypt i terrenget med tilstrekkelige barrieredempende tiltak og tiltakt mot støy, skriver departementet.
Miljøtunnell
Vegvesenets innsigelser er dermed tatt til følge. Men de må altså bygge en miljøtunnell på 250 meter vest for Kaldvellbroen. I alternativet som er lagt frem tidligere, er denne tunnellen på 200 meter.
Økomomiske hensyn har også veid svært tungt. Departementet mener at de ekstra kostnadene med å legge E 18 i tunnell ville virke negativt inn på nasjonale og regionale interesser knyttet til gjennomføring av stamveiutbyggingen på Sørlandet.
I sitt vedtakt skriver departementet at bystyret i Lillesand må fatte nødvendige planvedtak slik at utbygingen av stamvegen på Sørlandet ikke blir forsinket.