– Det er veldig vanskelig å nå ut til tysk- og italiensktalende, sier Marianne Pedersen.
Hun er daglig leder i Cruise Sørlandet, og begynner å få dårlig tid.
Allerede om en måned kommer de første cruiseturistene til Kristiansand.
Men det mangler folk som kan vise dem rundt.
– Vi håper dette ikke blir et rykte som henger ved oss, sier Pedersen.
I år er det nemlig ventet rekordmange cruisebåter i norske havner.
Rekordmange cruisebåter
Nesten alle havnene NRK har snakket med rapporterer om stor økning i antall cruiseskip som kommer.
Se oversikt lenger ned i saken.
– Antall cruiseskip som kommer er mer enn doblet fra før pandemien, sier Randi Haukom.
Hun er turistkonsulent i Kristiansand kommune, og merker trykket fra cruisenæringen.
300.000 turister kommer sjøveien til Sørlandet.
Den desperate jakten etter guider er i gang.
– Vi har kontaktet universitetet, turistkontorer og andre med store nettverk for hjelp til å spre informasjon, sier Marianne Pedersen.
Hun har til og med hengt opp plakater for å nå ut til særlig unge flerspråklige som trenger jobb.
– Det må jo være noen av dem her på Sørlandet som kan tenke seg å guide, sier hun.
Se oversikten over hvor mange cruisebåter som kommer:
Gleder seg til å guide
Ole Fredrik Skjegstad (27) er en av de få guider som skal vise utenlandske turister rundt i Sørlandets hovedstad.
Favoritthistorien er om kong Kristian IV, grunnleggeren av byen, som fikk 25 barn.
– Jeg syns alltid det er spesielt gøy å ta imot britiske og amerikanske gjester. Jeg har bodd et år i USA, sier Skjegstad.
27-åringen rakk å bli en erfaren guide før koronapandemien ødela de to siste sesongene.
– Det er en trivelig jobb. Når du forteller artige historier om stedet du kommer fra og får god respons, sier han.
Avbestilt etter konkurs
Et sted det kommer færre cruisebåter enn vanlig, er Flåm i Aurlandsfjorden.
– I dag kom det to avbestillinger som følge av konkurs hos et rederi, sier Tor Mikkel Tokvam i Aurland Hamnevesen.
Tokvam skylder på strengere miljøkrav.
– Skip bygd før 2011 må ha gjennomgått en teknisk oppgradering av motor til 100–200 millioner kroner for å kunne komme hit, fortviler han.
Miljøvern er nemlig et tema som ofte dukker opp i forbindelse med cruisenæringen.
Miljødebatt
– Det er et vanvittig klimautslipp fra cruiseskip. Man bør regulere trafikken ut fra en grense for hvor mye hver by tåler, sier Maren Esmark.
Hun er generalsekretær i Naturvernforbundet, og mener et minstekrav bør være at skipene skrur av motoren når de ligger til havn.
Kristiansand, Ålesund og Bergen er blant havnene som prøver å begrense utslippene ved å installere landstrøm.
– Vi er den andre havna i Europa med landstrøm. Vi prioriterer de skipene som kan koble seg på dette, sier turistkonsulent Haukom i Kristiansand.
Esmark i Naturvernforbundet setter pris på initiativet.
– Det å sette krav om landstrøm er en fin måte å regulere det på.
Har du fått deg sommerjobb
Eller kanskje ikke?
Send meg en mail hvis du skal noe spennende!