– Det er blitt dyrt for mange butikker å lage egne, moderne nettløsninger, sier gründer Fredrik Nordland i Kristiansand.
– Men hvis butikkene kan jobbe sammen og tilby varene sine ut til forbrukeren gjennom en felles portal, er plutselig mye vunnet.
20 butikker med i prosjektet
Rundt 20 butikker i Kristiansand – de fleste i Sørlandsparken – har avtale med Shoplink. Nettportalen bruker butikkenes varelager og tar rundt 10 prosents fortjeneste. Nordland blir kontaktet av interesserte andre steder i landet.
– Vi har hatt kontakt med flere byer som ønsker å vurdere dette. Nå har vi kjørt et testprosjekt for å lære. Butikkene som har vært med, har hatt en ekstra omsetning på ni millioner kroner siden vi startet i august, sier Nordland.
Kan slå begge veier
Slike løsninger vil være positivt for forbrukere, mener forsker Dag Slettemeås ved Statens institutt for forbruksforskning SIFO.
– Men, forbrukere kan være nådeløse dersom butikken på hjørnet selger rimeligere på nett. Da kan det hende at det slår tilbake på butikken. Forbrukerne kan føle seg lurt og kan videreformidle det til andre forbrukere via sosiale medier.
Til stede på nett
Erik Rostoft er daglig leder i Sørlandsparken næringsforening. Han mener det er viktig at butikkene også er til stede på nett.
– I 2014 var 10 prosent av handelen nettbasert. For julehandelen dreier det seg om 20 prosent på nett. Det er en utfordring butikkene må ta, sier Rostoft.
– Suksessen til Shoplink forteller at det er en type handel som er verd å satse på fremover. Å la aktører som er eksperter på digital distribusjon selge varer du ellers ikke får solgt lokalt.
– Du frykter ikke at dette kan bli å skyte seg i foten?
– Sørlandsparken har 10 millioner besøkende hvert år. De kundene er vår viktigste base. Men det ligger mange varer på lager. Det er viktig å tilby dette utenfor Agders grenser, sier Erik Rostoft, daglig leder i Sørlandsparken næringsforening.