NRK Meny
Normal

Hunsbedt VM-debuterer i helgen

Tre år etter hans siste runde bak rattet, gjør Ludvig Hunsbedt comeback. VM-runden i rallycross i svenske Holjes blir både hans VM-debut og ifølge ham selv det siste løpet han kjører.

Ludvig Hunsbedt

Det er tre år siden Ludvig Hunsbedt har vært bak rattet. Nå er han tilbake og klar for å gi de nye guttene kamp.

Foto: Jan Kåre Rafoss/Norwegian Rallycross Team

– Jeg kunne ikke si nei til denne muligheten, sier Ludvig Hunsbedt til NRK på telefon fra Holjes i Sverige der VM-runden skal kjøres denne helgen.

Han forklarer at han både er spent og nervøs før han debuterer i VM som eldstemann i løpet.

Blir som en unge

– Jeg blir som en unge når jeg setter meg bak rattet, som om jeg var 19 år igjen, sier den rutinerte rallylegenden.

Knut Ove Børseth og Ludvig Hunsbedt

Tre år etter sitt siste løp, gjør Ludvig Hunsbedt VM-comeback. Han innrømmer at forventningspresset er stort.

Foto: Jan Kåre Rafoss/ERC24.com

Lyngdølen Hunsbedt ble europamester i rallycross i 1993 og 1997. Han la opp kjøringen for tre år siden, men kunne ikke takke nei til å kjøre i VM da han fikk muligheten.

– Det å få sette seg i en bil med 600 hestekrefter og få utløp for det du liker mest her i verden er jo helt fantastisk, sier han.

Krysser fingrene

Det er litt spesielt for meg når jeg aldri har kjørt VM før. I tillegg har rallysporten blitt en del større enn da jeg holdt på, sier Lyngdølen.

Han forklarer at det veldig gøy å kunne kjøre mot Petter Solberg og alle de andre store guttene innenfor sporten.

Rallylegenden krysser fingrene før helgens løp.

– Det er en bane jeg liker veldig godt, så jeg skal gi guttene her borte en god kamp.

Forventningspress

– Når man er 54 år så har man ikke den samme motivasjonen som da man var ung, sier Hunspedt om hans vinnersjanser i VM-runden.

På tross av motivasjonen, er ikke forventningspresset noe lavere av den grunn.

– Det er 30.000 betalende her for å se på VM-runden og jeg tror 10.000 av dem er her for å se meg, sier Hunsbedt lurt.

Han forklarer at dette gjør forventningspresset ekstra stort før løpet har startet.