De vanligste klagene er at bussen kommer for sent eller ikke kommer, og at bussen har kjørt forbi uten å stoppe og ta med passasjer som ventet på busstoppet. Om lag en tredjedel av klagene gjelder et av disse forholdene, skriver Fædrelandsvennen.
.
I tillegg kommer fem prosent av klagene fra personer som mener bussen kjørte for tidlig.
Andre klager gjelder en rekke ulike forhold som kjørestil, feil billettering, feil trasévalg, at sjåføren snakket i mobiltelefon eller renhold.
Enkelte klager også går på det oppsatte kollektivtilbudet, og skyldes misnøye med enten rutetider eller de oppsatte traseene.
Færre enn i fjor
Ifølge administrerende direktør i AKT, Siv Wiken, er antallet klager lavere enn i fjor. Hun opplyser til avisen at AKT kartlegger klagene for å kunne forbedre tilbudet i samarbeid med busselskapene.
AKT er administrasjonsselskapet for kollektivtrafikken på Agder. En stor andel av bussrutene kjøres av Nettbuss Sør. Det gjelder blant annet lokalrutene i Arendal og Kristiansand.
– Positive tall
Regiondirektør i Nettbuss, Ole Martin Rolland, velger å se positivt på tallene. Han mener at 991 klager tross alt ikke er så mye, når selskapet frakter over 30.000 mennesker hver dag.
Samtidig poengterer han ovenfor avisen at målet er at ingen skal klage.