Hopp til innhold

Hun stopper E39

Nina Skrøvje sa ja til E39. Så ombestemte hun seg. Les hvorfor her.

Nina Skrøvje
Foto: Tor Saltrøe / NRK

Torsdag kveld avgjør kommunestyremøtet i Lindesnes om de vil si ja eller nei til veimillionene fra staten til bygging av ny E39.

Arbeiderpartiets Nina Skrøvje kommer etter alt å dømme til å avgi den stemmen som stopper utbygginga mellom Fardal og Osestad i Lindesnes.

Hun vil nemlig si nei til reguleringsplanen som foreligger.

Tidligere har hun sagt ja, men nå har hun ombestemt seg .

- Dette er en veldig stor sak og en veldig ubehagelig sak. Men de transportøkonomiske sidene ved reguleringsplanen er tatt lite hensyn til. Det samme er de natur- og miljømessige hensyn, sier Nina Skrøvje.

- Du har snudd i denne saken, hvorfor?

- Det kommet rett og slett av at vi i ettertid er blitt tilsendt konsekvensanalysene, og det er kommet adskillig mer fakta på bordet enn det det var den gangen jeg gikk inn for reguleringsplanen.

- Jeg synes det er fryktelig trist at det blir sånn, for først kommer reguleringsplanen og man går inn for den - så kommer konsekvensutredningen etterpå. Man får ikke sett konsekvensene av hva man egentlig har vedtatt før i ettertid, og det gjør at jeg har skiftet standpunkt.

- Du går nå mot ditt eget parti, hvordan har du opplevd det?

- Det er ikke lett. Vi er riktignok noen i Arbeiderpartiet i Lindesnes som mener det samme, men det er et klart flertall i Lindesnes Ap og i Ap sentralt for reguleringsplanen. Det har ikke vært lett, men jeg føler at dette blir så feil at jeg kan rett og seltt ikke gå for det.

- Er du redd for din politiske framtid i Ap?

- Jeg blir nødt til å ta de konsekvensene som kommer av den avgjørelsen jeg tar. Jeg vet ikke hva som kommer til å skje, men jeg er rede til å ta det som kommer. Jeg blir nødt til det.

- Det er du som kommer til å vippe dette i kveld. Hva synes du om det?

- Det er veldig lite morsomt og jeg skulle vært det foruten for alt i verden, men nå ble det jo sånn. Jeg hadde håpet at det ikke var min stemme som skulle bli avgjørende, men nå ble det sånn.

- Det er en farlig vei...

- Det er en veldig farlig vei. Men jeg tror ikke på de dystreste spådommene som sier at hvis vi sier nei, så blir det ikke gjort noen ting her. Det er nødt til å presse seg fram likevel. Noe må skje her, og jeg tror at hvis samtlige partier går sammen om å jobbe for å få fortgang i en ny reguleringsplan, så har jeg tro på at ikke det skal ta så lang tid.

- Har du tro på at det blir en helt ny trasé?

- Ikke nødvendigvis den traséen som går fra Fardal til Osestad. Men jeg håper at det skal bli en helhetlig løsning, men jeg har ikke den store troa på at veien kommer i tunell, det tror jeg ikke.

- Veien her kalles "nåløyet" av trailersjåfører. Hva vil du si til dem?

- Jeg vil si at vi kommer til å jobbe det vi kan for å få en løsning på dette, og det er helt klart at vegvesenet må gjøre noen endringer på de verste plassene i påvente av en ny reguleringsplan. Jeg mener også vegvesenet for mange år siden burde gjort noen enkle grep for å i alle fall gjøre veien noe bedre enn den er i dag.

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
NRK Forklarer: Baneheia-saken 01:05
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 14 1,31 kr
Dyrest kl. 08 1,56 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,2 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,5 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %