Hopp til innhold

Frykter livsverk går i vasken: – Store, tøffe entreprenører er på gråten

Skyhøye utgifter til drivstoff truer bedrifter i anleggsbransjen. Mange frykter de må gå til oppsigelser og permitteringer, viser en fersk undersøkelse.

Gravemaskin Hovden hytteservice

I mars i år økte dieselutgiftene til det dobbelte for firmaet Hovden hytteservice som totalt sysselsetter 75 personer, alle bosatt i distriktene.

Foto: Siv Kristin Sællmann / NRK

– Jeg har aldri opplevd å få så mange telefoner. Store, tøffe entreprenører er på gråten fordi de ser at livsverket forsvinner.

Det sier administrerende direktør i Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) Julie Brodtkorb.

En medlemsundersøkelse de nå har gjort, viser at 30 prosent av bedriftene i anleggsbransjen frykter oppsigelser eller permitteringer. Dette som følge av høye dieselpriser.

Brodtkorb sier det er den største krisen bransjen har stått i på ti år.

Ifølge MEF har kostnadene for drift av anleggsmaskiner økt med 6,8 prosent siden desember 2021.

Økningen skal i hovedsak skyldes kraftig oppgang i dieselprisen.

MEF representerer 2300 medlemsbedrifter med totalt 40.000 ansatte.

Julie Brodtkorb, administrerende direktør i Maskinentreprenørenes forbund

Julie Brodtkorb i Maskinentreprenørenes Forbund har satt hele staben i beredskap i påsken på grunn av situasjonen i anleggsbransjen.

Foto: Jørn Søderholm

Kjøpte diesel for 3 millioner i mars

Hovden hytteservice tilbyr blant annet entreprenørtjenester. Firmaet har merket at utgiftene har økt betraktelig.

– I mars var dieselregningen vår på 3 millioner kroner. Det er rundt dobbelt så mye som på samme tid i fjor, sier daglig leder Jo Breivegen.

Firmaet jobber nå med å gjøre riksvei 9 gjennom Setesdal litt bredere.

Bygg og anlegg.

Maskinførerne Gjermund Hoslemo Hagestad (t.v.) og Kristian Bitubekk er to av totalt 75 ansatte i Hovden hytteservice som jobber på riksvei 9 i Setesdal. Til høyre daglig leder Jo Breivegen.

Foto: Siv Kristin Sællmann / NRK

Da trengs både store maskiner og mye drivstoff. En tredel av driftsutgiftene går nå til diesel.

Det går hardt utover firmaet med 75 ansatte.

Breivegen tror hans firma skal klare seg, men forteller at han tenker mye på kollegaer som sliter.

– Mange vil nok ikke klare seg gjennom dette, sier han.

Les også: De bor i båten hele året – snart må de flytte

Nils Petter Walle sammen med Hilde og Rein Lepson.
Nils Petter Walle sammen med Hilde og Rein Lepson.

Mener regjeringa bør gjøre noe

Breivegen mener regjeringa må gjøre noe.

– Om de ikke gjør noe med dieselprisen, må de i alle fall gjøre noe med bevilgningene til samferdselssektoren. For det er der vi hovedsakelig jobber.

Han påpeker at maskinentreprenører mange steder i Distrikts-Norge er den største arbeidsgiveren etter offentlig sektor.

Bygg og anleggsbransjen er Norges største fastlandsnæring.

Bygg og anlegg.

Maskinfører i Hovden hytteservice, Gjermund Hoslemo Hagestad, er også bekymret for konsekvensene høye dieselpriser kan få for bransjen.

Foto: Siv Kristin Sællmann / NRK

Utfordrer Sp

Brodtkorb i MEF utfordrer nå finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp).

– Han fikk et krav på budsjettkonferansen om å gjøre noe med drivstoffprisene. Nå må de slutte og skylde på Arbeiderpartiet og handle, sier hun.

Statssekretær i Senterpartiet Erlend Trygve Grimstad sier til NRK at de tar de høye drivstoffprisene på største alvor.

– Vi kan ikke stå og se på at prisene er så høye over tid, da dette rammer vanlige folk og bedrifter i hele landet. Da må vi vurdere konkrete og målrettede virkemidler.

Han opplyser at finansdepartementet har hatt møter med næringa for å motta innspillene deres.

– Vi er opptatt av å lytte og vil vurdere situasjonen fortløpende.

Han påpeker at eventuell grep for å hjelpe næringsliv eller forbrukere må skje innenfor ordinære budsjetter.

Les også: Seiler til Skottland i gammel tresjekte

Tony Teigland og Jarle Føreland seiler til Skottland med ei tresjekte.
Tony Teigland og Jarle Føreland seiler til Skottland med ei tresjekte.

De som har minst, får mest

Stortingsrepresentant for Agder, Kari Henriksen (Ap), sier de følger situasjonen nøye, spesielt for små og mellomstore bedrifter.

– Fram til nå har ikke regjeringen funnet det riktig å bevilge ekstra støtte til drivstoffutgifter.

Hun sier det har vært viktig å sørge for at fellespengene blir brukt på en effektiv og rettferdig måte.

– Vi har startet denne prosessen med at de som har aller minst får mest støtte, sier Henriksen.

Kari Henriksen, Ap.
Foto: Lars Eie / NRK

Siste nytt fra NRK Sørlandet

NRK Sørlandet
Spiller nå
Gaute Heivoll aktuell med ny diktsamling 00:42
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 05 0,54 kr
Dyrest kl. 09 0,62 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,3 kr 25 min.
  • Dusje 2,5 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,3 kr En vask
  • Varmeovn 0,6 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Aug 2022 – aug 2023
    + 9 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2023
    + 5,5 %