Samferdselsdepartementet offentliggjorde torsdag at en rekke av landets jernbanestrekninger skal konkurranseutsettes, i tråd med Stortingets vedtak fra i fjor.
- Les også:
– Med dette ønsker vi å oppnå et forbedret kundetilbud og konkurranse om å levere de beste tjenestene til de reisende, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).
Vil på norske skinner
Overfor Aftenposten bekrefter MTR Nordic-sjef Peter Viinapuu at selskapet vurderer å legge inn anbud.
– Vi vil studere dette nøye og finne ut av hvor store kontraktene er, hva slags rutetabeller og tilbud som skal gis, og hva vi i MTR kan gjøre for å gi et bedre jernbanetilbud i Norge, sier Viinapuu.
Mass Transit Railway (MTR) eier og driver Hongkongs undergrunnsbane.
Ruller allerede i Sverige
Han ønsker ikke å gi noen garanti for at selskapet vil kjøre tog i Norge.
– Men ja, vi kommer til å sette oss nøye inn i dette. Vi ser på Norge som et interessant land, der jeg tror vi kan bidra til å utvikle kollektivtrafikken, sier Peter Viinapuu.
MTR vant like før jul konkurransen om lokaltoglinjer rundt Stockholm, og fra før driver selskapet T-banen i blant annet Melbourne og Stockholm.
Selskapets planer har vært omtalt tidligere. Viinapuu sa i mai 2015 at Norge er et interessant land, og at selskapet gjerne ville være med på å utvikle kollektivtilbudet.
Frykter at penger forsvinne rut av landet
Nestleder i Norsk Lokomotivmannsforbund Jan-Even Nystad, er bekymret for at overskuddet fra togdrift i Norge skal forsvinne ut av landet. Han viser til at NSB i 2007 hadde et overskudd fra persontrafikk på 700 millioner kroner, som gikk tilbake til staten.
– Når et Hongkong-selskap, eller et tysk eller fransk selskap vinner et anbud, vil overskuddet gå ut av landet. Det synes vi ikke er noen god ide. Det vil ikke gagne norske skattebetalere, sier Nystad.
Fagforeningen er generelt imot å legge drift av tog ut på anbud, og mener det i praksis uansett vil bli monopol, siden kontrakter vil gjelde for flere år det ene selskapet som vinner anbudsrunden.
Nestleder Nystad mener at både lønninger og pensjonsordninger vil bli satt under hardt press hvis togdriften skal ut på anbud:
– Det vil bli press på lønns- arbeidsvilkår. Det viser all erfaring fra andre land