Utbetalingen av de statlige pengene til kollektivtransport i de store byene, de såkalte belønningspengene, settes på vent for Kristiansand.
- Se også: Les hele brevet her
- Les også: Dyrest på buss i landet
Tidligere har politikerne fryktet at deler av beløpet kan bli holdt tilbake, men nå holdes alle de 60 millionene tilbake.
– Kristiansandsregionen har gjort mye bra for at flere skal reise kollektivt, gå og sykle. Kristiansand ser likevel ikke ut til å nå målene for å redusere biltrafikken, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.
For å få 60 millioner kroner av staten, må kommunen i utgangspunktet ha fått ned rushtidstrafikken med fem prosent fra 2008 til 2012. Det mener departementet at Kristiansand ikke har klart.
Ulike regnestykker
Avhengig av hvordan man regner kan man komme fram til vidt forskjellige tall for hvordan rushtidstrafikken i Kristiansand har utviklet seg de siste tre årene.
Kommunen la i januar fram nye tall for samferdselsdepartementet, som viser at det har vært en reduksjon i rushtrafikken på 1,1 prosent. Men, dersom man korrigerer for befolkningsveksten, er reduksjonen på 4,9 prosent.
Det var denne siste regnemåten kommunen hadde satt sin lit til at departementet ville bruke.
Men i brevet til kommunen skriver Samferdselsdepartementet at trafikktallene ikke skal korrigeres for befolkningsvekst.
LES: Totalt 290 millioner til bedre kollektivtransport
Må følge avtalen
Kleppa sier hun er usikker på om trafikkveksten i Kristiansand ikke går ned fordi kommunen ikke har innført restriktive tiltak (som rushtidsavgift eller tidsdifferensierte bompenger), eller om det skyldes sein gjennomføring av etablering av kollektivfelt.
– Utbetaling av 60 millioner kroner blir derfor satt på vent inntil flere av de planlagte tiltakene er iverksatt og restriktive tiltak i samsvar med avtalen er fulgt opp, sier Kleppa i en pressemelding.
Flertallet av politikerne i Kristiansand har gått imot rushtidsavgift som et virkemiddel for å få flere til å velge buss framfor bil. Mens et flertall av fylkespolitikerne i Vest-Agder sa ja til rushtidsavgift, ettersom dette ble sett på som helt nødvendig for å beholde belønningspengene fra staten.
- Les også: Skal bompenger finansiere buss?
Tror pengene kommer
Varaordfører Jørgen Kristiansen (KrF) sier til NRK.no at han ikke forstår hvorfor de ikke får ut pengene og han er sikker på at millionene vil komme.
– Vi fikk greie på dette akkurat nå, så vi må få tid til å sette oss inn i begrunnelsen, sammen med fylkeskommunen, ATP-utvalget og Kristiansand kommune.
– Men det som er vårt syn, er at vi har klart denne reduksjonen på 5 prosent, eller vi har klart 4,9 prosent. I min verden er 4,9 prosent så godt som 5 prosent når vi vet hvor mange usikkerhetsfaktorer det er i et slikt regnestykke.
– Vi må dykke ned i tematikken for å finne ut hva som må på plass for å få ut disse 60 millionene. Vi må bli enige i fellesskap om avtalen er oppfylt eller ikke.
Kristiansen mener grunnen til at pengene holdes tilbake kan være at departementet ønsker å ha et forhandlingskort før videre samarbeid.
– Vi har hatt denne avtalen i tre år og dette var fjerde året. Kanskje vil departementet vil ha inn andre elementer i avtalen videre, sier Kristiansen.
Han mener kommunen også har oppfylt alle de andre kravene, som utbygging av gang- og sykkelstier og tiltak i kollektivtrafikken.
Kan gå ut over busstilbudet
Spørsmålet er nå om tilbakeholdelse av belønningspengene vil bety et dårligere rutetilbud og dyrere billettpriser i Kristiansands-området.
En stor del av belønningsmidlene - over 25 millioner kroner - brukes i dag til sponsing av bussbilletter i Kristiansands-regionen, som for eksempel Flexikortet der man får 10 reiser for 220 kroner på lokalbussene innenfor Kristiansand, Søgne, Songdalen og Vennesla.
Torill Runden, leder av Ager Kollektivtrafikk som driver bussene i regionen, sier til NRK.no at hun nå er bekymret for hva dette kan få å bety for bussene.
Andre får penger
Totalt deler departementet ut 290 millioner kroner til bedre kollektivtransport i de store byene i Norge. Kristiansand er den eneste byen der alle pengen holdes tilbake.
Bergen skulle etter planen få 150 millioner kroner, men også her mener departementet at kommunen ikke har gjort en god nok jobb for å øke kollektivtransporten og redusere bilbruken.
60 millioner kroner holdes tilbake, mens Bergen får 90 millioner kroner nå.
Trondheims-regionen har holdt avtalene med staten og får ut hele beløpet på 110 millioner kroner.